tisdag 10 december 2013

Insikter och målformulering

Så här i slutet av året har jag, i alla fall sen jag började blogga, funderat över året som varit. Sammanfattat månad för månad och reflekterat lite över både hur fort tiden går och hur mycket som man faktiskt gjort.

Idag satt jag och funderade lite över att jag 2013 verkligen tagit klivet in i orienteringen. Eller borde jag säga UT i orienteringen? Det är ju ändå ute i skogen sporten utövas? Skit samma.
2011 satte jag som halvårsmål att komma ut på tre tävlingar, stafetter och klubbtävlingar inräknade.
Det uppfyllde jag och gjorde således debut på individuella tävlingar.
Detta året 2013, har jag inte räknat mina tävlingsstarter, men i våras sprang jag minst en tävling i veckan...

Statistiknörd som jag är, tänkte jag göra ett diagram över hur mina kilometertider förbättrats under detta tävlingsåret. Kilometertider i orientering mäts som den sprungna tiden dividerat med den teoretiska bansträckan. Man tar alltså inte hänsyn till den faktiska sträckan.
Lite trubbigt mätvärde kan ju tyckas, men det har ju både fördelar och nackdelar.
I början av min "karriär", jämförde jag alltid min faktiska kilometertid, men det funkade inte så bra när GPS-klockan fick slut på batteri eller jag glömt sätta på den osv.

Efter en hel del letande på Eventor efter resultat och räknande, fick jag det svart på vitt: mina kilometertider har ju inte blivit bättre över året. Självklart är tiderna beroende av faktorer som terräng, bantyp, bommar i skogen osv, men många tider i diagramform borde ändå rimligtvis ge en liten indikation på förbättring, försämring eller status quo.

Så... ingen förbättring alltså, trots en ganska hyfsad tränings- och tävlingsmängd.
Men...
Tittar jag tillbaka på mina allra första tävlingar från 2011, så är tiderna ganska lika. Då vägde jag 18 kilo mindre... så med andra ord så HAR jag ju ändå förbättrat mig sen dess. Att behålla samma kilometertider, trots viktuppgång, det är ju ändå en tröst. Rimligtvis borde det betyda en kombination av att jag blivit bättre på orienteringen och att konditionen ändå är ganska bra (i förhållande till när midjemåttet var mindre).

Målet framåt står alltså ganska tydligt. Stabil grundträning (styrka i svaga delar och konditon) samt reducera övervikt.
Nu ska jag bara få till en handlingsplan också...

5 kommentarer:

Camilla sa...

Hej och tack för titten och kommentaren hos mig! :)
Vi låter väldigt lika till många egenskaper... jag räknar också kilometer, tider och mil... älskar skidåkning och att rensa och röja. :)
Hit kommer jag tillbaka fler gånger.
Orientering har jag aldrig testat faktiskt.
Ha en fortsatt fin kväll!

Camilla sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den gamle i skogen sa...

Har du räknat med att du numera springer betydligt svårare banor. Det påverkar ju kilometertiderna.

Linapina sa...

Säger som den gamle: Svårare banor/mindre stiglöpning påverkar ju kilometertiden massor!

Du skulle behöva springa om exakt samma bara (och glömma bort var kontrollerna sitter) för att få en rättvis jämförelse.

Nipe sa...

Den gamle och Linapina: Jo, förvisso, men jag springer faktiskt inte så mkt snabbare på lätta banor...men visst har ni rätt, jag måste lägga in den parametern också. But still...