tisdag 12 maj 2009

Hänryckningens tid är här


Hänryckningen, det betyder ungefär " oemotståndlig förtjusning" lärde jag mig nyss. Så sant som det är sagt.

Jag är oemotståndligt förtjust i min olvonbuske. Den förför mig med sin doft. Min dag är inte fulländad just nu om jag inte har gått ut på altanen för att sniffa lite. I vår förra trädgård hade vi ett litet litet olvonträd, precis vid ingången in till trädgården. Ahhh, vad ljuvligt det var att gå förbi där.

Nu har jag bara en liten buske i en kruka, med färre blommor i. Förhoppningsvis ska den växa till sig med tiden.
Snart är den överblommad. Då kommer syrenen och kaprifolen i blom istället. Det är sannerligen hänryckningens tid!

Å sannerligen är det inte också förkylningens tid? Say no more...

4 kommentarer:

segsliten sa...

'Du lindar av olvon en midsommar krans och...' Jag visste inte att olvonen hade så vackra blommor.
Kram ☺

Åsa! sa...

Vilken lyx at äga en olvonbuske! Lukta för mig också:)

Biggan sa...

Håller med Åsa - vad lyxigt! Vad vackert och så en doft till på köpet!
Jag nyper i min Dr Westerlund-kusin på fönsterbrädan; det doftar friskt av citrus och ska rensa luften från onyttigheter. Fortsätter att drömma om en häng-karagan...

Nipe sa...

Segsliten: Jodå, de är så vackra. Mitt lilla träd jag hade i förra huset, hade mkt mindre blommor, mer kompakt liksom, den här busken har vackrare. En vacker sång förresten...
Åsa!: ja det är en lyx! Jag saknade mitt lilla träd i fyra år, sen kom jag på att man ju faktiskt kunde köpa ett nytt! lycka...
Biggan: Jo som sagt lyxigt! Alla blommor som doftar är ju underbara. Jag tappar lätt luktsinnet när jag blir förkyld, det är läskigt att inte känna lukter. Vilken sorg det måste var för de som inte kan känna lukter...