onsdag 19 mars 2014

Premiär hos mig!

Nyårslöftet i år är att testa det där jag tänkt testa men aldrig gjort.
Eller rättare sagt, våga testa lite nytt.
Det kan vara vad som helst, men mest tänkte jag nog i köket. Det finns så mycket som jag aldrig lagat. Relativt enkla saker, som Mormors revbensspjäll, kroppkakor och dillkött till exempel. Man lär sig några recept och sen håller man sig till dessa. Dags för lite nytänk alltså!

Idag köpte jag hel makrill. Makrill för mig,  det ligger i en liten konservburk med tomat runt sig eller så köper man den filead och rökt.
Nu köpte jag hel och damen i fiskaffären sa till mig att panera och helsteka.
Glömde kolla på firrarna, så det var en liten överraskning att de inte var rensade... Hm, som tur är så har jag ju däremot rensat sill innan så det var ju inga större problem. Ska dock erkännas att jag ringde pappa och kollade så jag rensade tillräckligt mycket.
Paneringen glömde jag självklart, men de ser ganska goda ut ändå. Snart har de stekt färdigt och vi väl hoppas att det blir ätbart.

Update: Jodå, båda barnen bedömde det som superdupergott och jag blev utnämnd till bästa kocken. Så det får väl anses som godkänt, eller?

Inga kommentarer: