tisdag 5 maj 2015

Tvåhundrafemtio för tre helrör

Vår familj är med i en medicinsk studie. Det är en långtidsstudie där vi lämnar blod var tredje månad.
Alla i vårt samhälle har fått erbjudandet att vara med. Jag tror det är 120 stycken som är med! Det är ganska dålig uppslutning, med tanke på hur mycket åsikter om orsaken till studien som finns.
Det finns många orsaker till att inte vilja vara med, jag vet, men jag hade nog trott att det skulle vara betydligt fler som ville hjälpa forskningsteamet med detta.

Vi får 250 riksdaler i utbyte mot tre helrör. Tidsåtgång ca 15 minuter per gång, men då räknar jag in att vi pratar lite strunt med sköterskan som vi känner privat.
Nej, pengarna är inte vår drivkraft för att vara med i studien. Jag ser det som självklart att vara med, det handlar framför allt om våra barn och deras framtida barns väl och ve.

Nu ska studien utökas med två studier till. En där man tar blodprov före och efter träning, och en där man tar blodprov före och efter pizzaätning.
Vi valde träningsstudien. Det var fler uppsatta på den med pizzaätningen...

Inga kommentarer: