söndag 18 december 2016

Balsam och rivjärn

Var idag ansvarig för klubbens distansträning. Det låter nog mer avancerat än vad det var.
Jag ritade in en 15km löprunda på en orienteringskarta, med två avkortningsmöjligheter. Så 6km, 10 km och 15 km kunde man välja. En närvarolista att skriva upp sig på och en samlingsplats. That's it. Det behöver inte vara mer komplicerat än så.
Sju löpare gav sig av och sen jag då, men jag gick.
Valde den korta banan som väl var en tredjedel vardera av asfalt, grusväg och skogsstig. Lagom kallt, tunt underställ, kortärmad tröja och sen min reflexjacka. Mössa och vantar så klart. På fötterna mina Salomon Fellraiser som funkar utmärkt som promenadsko, men inte mer.  I vanliga fall brukar rundorna vara strax över halvtimmen, men idag blev det betydligt längre.



Otroligt skönt med en långpromenad, som balsam för själen (om man ska vara klyschig). När jag vände vid avkortningen, såg jag en löpare som valt mellanrundan. Precis innan jag kom tillbaka till klubblokalen, kom de löparna ifatt mig som valt den långa rundan. Okeeej, de sprang alltså 15 km medan jag gick 6 km... Jag får skylla på en felnavigering, en paus för att kolla på Google maps och flertalet fotostopp. Ja, jag gick fel. Japp, det var jag som ritade rundorna. Hur är det ens möjligt? Jag hade ingen karta med mig, det är min ursäkt. Men faktiskt, jag gick där i skogen och konstaterade att jag nog använt dessa rundor på en distansträningen innan nåt år och jag har ju rört mig på dessa vägar många, många gånger genom åren, men jag har faktiskt aldrig själv gått eller sprungit denna specifika runda förr.
I alla fall, en mycket trevlig stund i skogen, förutom faktumet att mina skor och hälar inte gillar varandra riktigt så länge som denna rundan tog, trots förebyggande tejpning. Balsam för huvudet, men rivjärn för fötterna.
Update: Haha! När jag visar rundan för Silverräven, ser jag att jag gick ju helt fel idag! Jag gjorde en extrakrok på rundan som inte skulle vara med. Så min runda var visst 7,5 km idag, inte konstigt det 75 minuter...

2 kommentarer:

Kari sa...

Jag går faktiskt ofta vilse på rundor som jag brukar springa. Det är något med skillnaden i fart som gör mig förvirrad, jag svänger liksom vänster efter fem minuter oavsett hur långsamt jag rör mig.

Nipe sa...

Kari: Hmm, det var en intressant teori. Så kan det säkert vara, att jag har oftast cyklat här innan och inte upplevt alls samma saker på vägen.