fredag 22 december 2017

Den däringa jullistan

Den har väl gått laget runt så här dags, men jag kör väl ändå, det var en kul lista. Jag hittade den hos Malin, Anna, Cecilia och Märta.

Pepparkakor eller lussebullar?Lussebullar! Utan russin. Eller jo, det ska vara russin i snurrarna, så man kan pilla bort dom. Men de bagare som tar sig friheten att försöka förgifta oss genom att lägga russin i degen... Kriminellt.
Skumtomtar eller knäck?Knäck. Skumtomtar smakar oftast rätt kemiskt. Står de på fikabordet på jobbet, slinker de ner ändå.
Köttbullar eller prinskorvar?Mammas köttbullar med kryddpeppar!!!
Julkorv eller julskinka?Skinka med Västervikssenap till, eller nån sort som river rejält.
Lax eller sill?Gravad lax. Sill har jag inga som helst problem med, men lax är ju godare.
Sylta eller pastej?Hemlagad pastej.
Revbensspjäll eller Jansson?Rävbenen såklart! Fatta vilken panik det blev i lägret det året vi hade ställt ut revbenen på trappan hemma i byn (med säkrat lock mha gummiband) och grannens hund smaskade i sig allt till sista slicket. Paniken över hundens välmående var inte alls i samma magnitud som den över att våra revben var borta...
Glögg eller julmust?Jag är gift med en man som intar sin julmust intravenöst året om, så jag säger must.
Rödbetssallad eller dopp i grytan?Rödbetssallad, eller hemmalagad Sillsallad. Ska göras dagen innan, i sällskap av en syster, en mamma och en ansenlig mängd Dry Martini. Tradition sen många år tillbaka. Alltid lika fnissigt.
Ris a la Malta eller gröt?Ris à la Malta går inte att inta intravenöst som musten, men om det gick så skulle jag. Med tunna apelsinskivor till. Det här är viktigt. Mycket viktigt.
Hemma eller borta?Hemma i ensliga byn i Småland eller gärna i en fjällstuga. Ett litet sällskap, mycket rävben och Ris à la Malta.  Jag är ingen social prick på julafton.
Utomlands eller i Sverige?Spelar egentligen ingen roll, bara jag får det på frågan ovan.
Ge eller få?Både ock.
Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul?Har nog inte sett nån av dom?
Chokladkalender eller paketkalender?Vanlig, med luckor och nåt litet rim bakom. Paketkalender fick jag aldrig som barn och har vägrat ge det till mina barn (orka köpa massa smågrejer). I år tog Skruttafis saken i egna händer och gjorde en kalender med 24 pappersgranar. Sen fick vi föräldrar veta att det var "vårat jäkla ansvarsområde" att fylla dom med nåt. Tack för den passningen. Vi har fyllt dom med uppdrag, typ att baka julgodis, köpa presenter och skänka till välgörenhet, ha tomteluva på hela dagen. Det blir nog en tradition till nästa år.
Min mamma har annars varje år gjort pepparkakskalendrar till barnen. Det är den bästa!
Plastgran eller äkta?Plast här hemma. Äkta hos mina föräldrar.
Arne Weise eller Ernst?Ernst om jag måste säga nån av dom.
När vill du att första snön ska falla?Slutet av november.
Har du haft en grön gräsmatta på julen?Ja, självklart, bor ju i södra änden av landet. Vi har samma väder oavsett om det är julafton, påskafton eller midsommar.
När är det dags att pynta?Nja, här är jag högst flexibel. Men det ska upp garntontar i varje dörrpost nån gång rätt tidigt i advent. Sen är det inte så noga. Ibland blir det mycket pynt, men oftast rätt lite.
Favoritjulkalender?Trolltyg i tomteskogen. Såg den både första och andra gången den sändes, så gammal är jag.
Aladdin eller Paradis?Aladdin.
Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul?Jag tycker man kan passa på att njuta av ljusstakar och sånt ett tag efter jul också.
När öppnar du dina julklappar?Efter Kalle nån gång, lite beroende på när Tomten kommer.
Vad framkallar mest julstämning?Det är nog när vi ser morfar, oj jag menar Tomten, smyga utanför huset.
Vad är viktigast med julen?Att vi får tillfälle att chilla ihop.

1 kommentar:

Mamma sa...

Välkommen att fira jul. Och grannen har f.n. ingen hund så vi får kanske alla rävbenen själva, såvida inte..............