torsdag 26 november 2015

Underbara skog

Du ger mig blöta skor och trötta ben. Du bjuder frikostigt på både älglöss och fästingar. Du hotar mig med pulshöjande träffar med sicksack-randiga djur, vildsvin och en å annan älg. Du fäller mig till marken ibland. Du är läskig när solen dalar. Du sticks, rivs och är lite allmänt taggig. Du är obarmhärtigt risig på dina ställen.
Men vet du? Det gör inget. Jag förlåter dig  för allt. Alltid.
Tack för din mossa. Tack för din friska luft. Tack för doften av kåda och barr. Tack för solljus som silas mellan stammarna. Tack för blåbär och svamp. Tack för bergshällar och  klippblock. Tack för porlande bäckar. Tack för fågelkvitter. Tack för fikapaus under en gran. Tack för löprundor i grön storskog.
Tack för all energi du ger mig.

2 kommentarer:

Lina sa...

Vad hände med vintern?

Nipe sa...

Lina: den kom på natten efter att jag tagit detta kortet! Däremot försvann den snabbt igen, förutom just vid vår klubblokal och våra skidspår :)