onsdag 29 mars 2017

Dagens "ta mig till havet"

Prognosen från igår med snöblandat regn, blev bara kylslaget och regn i luften. Man tackar!
Dagens dos av hav, inkluderade även en liten bit skog. Jag tjatar om att jag behöver ha mer hav i mitt liv, men jag tänker att det inte får inverka menligt på tiden i skogen. Just nu gör det nog det, känner lite att jag snart måste balansera upp det där. Härliga i-landsproblem va? Oh, jag måste välja, skogspromenad eller promenad vid havet - stackars mej!
Nja, nu ska jag inte raljera för mycket över mig själv och mina lustar. Det är verkligen inte mina enda bekymmer här i världen, huruvida jag ägnar mer tid vid kust än vid hav. Ibland när jag läser tillbaka i bloggen, inser jag att jag håller rätt hårt på mig själv. Det är verkligen bara ilandsproblemen ni får se här, de andra snurrar mest runt i skallen och kommer aldrig på pränt. Ofta ett medvetet val av olika skäl, men lika ofta som nån form av förnekelse. Om jag inte rör i skiten ligger den stilla?
Nu var det inte detta som inlägget skulle handla om, jag hoppas istället att jag kan behålla tanken och nån gång formulera ett vettigare inlägg i frågan.



Tillbaka till havet och skogen. Syrramonstret och jag började förmiddagen med att gå en liten tänkt trail-runda i skogen. Barn- och ungdomsträningen startar snart och denna bana är tänkt att vara för de yngsta barnen och då snitslad. Tja, lite justeringar måste nog göras, så de slipper fastna i björnbärsris och inte behöver gå på skrådden över branta sluttningar. Tjugo minuter off track med tillhörande kartminnesövning och diskussion om banan fick vi ihop.
Därefter körde vi ner till en liten platt halvö. Platt som i strax över havsnivån och med endast en enda höjdkurva på ön. Här är det på sommaren befolkat (bekossat?) av kor och fåglar och fästingar och säkerligen rätt många ormar (som det ofta är ute på öarna) så en promenad här om våren eller hösten är härligt avslappnat.
Lite blött på sina ställen så vi fick kryssa oss fram ibland. Vi har orienteringskarta över halvön, så här har jag sprungit träning två gånger tidigare. Då har jag sprungit kors och tvärs, men inte så mycket ut på stenarna längst ut mot vattnet i söderläge. Där gick vi idag och även om det var mulet och lite dimmigt, var det vackert.
Tack, syrran för sällskapet!
Avlsutade med lunch och när jag kom hem nu på eftermiddagen hade jag varit blöt och kall om fötterna i flera timmar. Ägnade mig en lång stund åt akrobatik och värmde fötterna i handfatet. Otroligt skönt sen att få på ett par torra och varma ullsockar.
Våren och värmen, kom tillbaka!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Du kan få låna Junior om du vill testa banan på en av de minsta 😉

Nipe sa...

Han är välkommen som testspringare anytime!