torsdag 2 mars 2017

Och med våren vaknar den, längtan

Längtan efter havet. Längtan efter en stuga vid havet.
Det behöver inte vara havsutsikt, men havsnära. Med havet på promenadavstånd, eller till och med inom räckhåll med en kort cykeltur.

Nu äger vi ju faktiskt sen i november ett hus med havsnära läge, men vi bor ju inte där. Det är inte ett hus vi vill bo i heller. Det hyrs ut och tanken är väl att med tiden renovera och sen på sikt sälja.

Eftersom vi inte kan samla på hus, så kan vi ju självklart inte köpa en sommarstuga så där om vi hittar nåt. Tre hus är magstarkt, även om vi bor i en landsände med billiga boenden.  Så drömmen får vara en dröm ett tag till. Och längtan, den får finnas där.

I sommar tänker jag försöka ta mig ut på havet (eller på sjön) i en högre utsträckning än tidigare. Vi har aldrig ägt en båt. Jo, förlåt. Jag glömde ju kajaken! När jag fyllde 30 fick jag en kajak i present. Synd bara att jag var gravid med Skruttafisan. Två paddelturer, sen fick jag inte ner rumpan i sittbrunnen... Sen blev det inget paddlat eftersom vi hade fullt upp med ett barn. Efter några år sålde vi kajaken, den tog bara plats i garaget.

Två SUP-brädor siktar jag på nu. Det är skonsammare mot ryggen att stå än att sitta i en sittbrunn och ger bättre träning för hela kroppen.
Visionen är paddelturer i kvällssol med alldeles bleke på  havet.  Längt på det!

2 kommentarer:

Kari sa...

Jag har blivit sjukt sugen på SUP den senaste tiden! Förr i tiden paddlade jag mycket kajak och var ledare inom Friskis friluft men numera vågar jag inte pga ryggen, även om jag saknar det väldigt. Kanske SUP kan bli ett alternativ? Jag har också en teori om att SUP är långsammare och att man därför kan göra det på en liten sjö, medan man behöver ganska stora ytor för en kajak.

Nipe sa...

Ja SUP känns som ett mkt bra alternativ! Man kan ju dessutom variera med knästående osv. Min känsla är att det går långsammare än kajak.