fredag 1 januari 2010

Varning för lång läsning

Har aldrig gillat nyårsaftnar. Blir alltid lite vemodig och inte alls på partyhumör, helt tvärtemot vad som förväntas. Har heller aldrig ägnat mig åt årsammanfattningar. Gillar att läsa andras, men gör ingen själv.
Nu är det dags att ändra sig, gamla männska!
Aftonen igår var alldeles förträfflig. Vi åt och drack och barnen stojade loss rejält. Kvällens tema var att gå igenom decenniet, år för år, person för person. Det tog hela kvällen, vi var klara två minuter i tolv.
Här kommer mina år:
2000
Vi renoverade i huset. På nyårsdagen körde vi till Sälen och såg ett hejdundrande norrsken strax innan vi kom fram. Ovan på skidorna och backrädd gjorde att jag alltid var sist ner. Det här året impulsköpte vi en Volvo, första och hittills enda Volvon jag ägt. Inget fel på den förutom att den inte hade AC, mer om det senare.
Jag bytte jobb, det var behövligt att göra nåt annat, även om bytet inte var nån höjdare. Jag lärde mig att en schysst lön inte kan kompensera allt annat...Peter och kompis G gjorde Klassikern och vi fruntimmer missade varenda målgång, vilket vi fortfarande får höra. Dagen innan Lidingöloppet blev vi lite sturska och lovade att göra om bravaden, men att samtidigt slå alla deras tider.
Jag och kompis A åkte till USA med hennes kör. En helt galen resa som jag aldrig glömmer. När vi under 8 timmar turboturistade i New York stod vi på Empire State Building och åt bagels med creme cheese. Under tiden spanade vi över Manhattan och la upp dagens måste-hinna-med. Föreslog World Trade Center, men A ville inte och tyckte att det tar vi nästa gång vi är i NY... (vad hände året efter?)På juldagen impulsåkte jag och Peter till Madeira i tron om att det var en Kanarieö(!). Vi blev snart varse om skillnaderna. En härlig vecka och sen dess har vi längtat tillbaka dit.
2001
Vi renoverade i huset. Sälen och Vasaloppet. Syster fick sitt första barn, den första bebisen i bekantskapskretsen. Alla vi andra fick blodad tand och efter detta gick alla med magar... Missade Vätternrundan pga kusinens bröllop. Vansbrosimning i varmt vatten.
Gifte oss i augusti, underbart! Bröllopsresan gick till Thailand. Egentligen planerade vi USA, men ibland är det tur att man är snål, den 11/9 hade då inte jag velat vara på Manhattan... Sprang Lidingölöppet med minimal träning innan. Om vi slog karlarnas tider? Moahahaha, inte riktigt va? På nyåret var vi på dansbandskväll på Hanöhus. Eftersom varken Peter eller jag gillar dansband, så söp vi oss snygga i baren istället.
2002
Vi renoverade i huset. Vasaloppsträning. Varv efter varv i elljusspåret med klisterföre. Mirakel händer: ett positivt gravtest efter några års verkstad. Skidorna kastas med glädje längst in i förrådet. London i mars och Tyskland i juni. I juli var det varmt och jag var tjock. Grät när jag tittade på väderprognosen och det var tropiska nätter. Bytte ut bilen utan AC mot en som hade det. Det fick bli en nagellacksrosa Ford Mondeokombi. Deprimerande men i alla fall mindre stekhett. I augusti var vi på kompis J:s bröllop och jag trodde att migränen berodde på åskan. Dagarna efter mådde jag inget bra. Ett besök på vårdcentralen avslöjade ett skenande blodtryck och jag blev inlagd över helgen. Sjukskriven gick jag hemma och dammade, vi hade hela trädgården uppgrävd för husdränering. På kvällen säger jag till Peter att filma när magen rör sig, men får till svar att han inte orkar hämta kameran: - Barnet kommer ju inte i morgon.
Gissa vad vi gjorde dagen efter? Födde barn. Sex veckor för tidigt tittade Skruttafis ut och hela livet tog en ny vändning. Tre veckor låg vi på neonatal och det var en underbar bubbla vi levde i.
2003
Vi renoverade i huset. Jag var mammaledig tillsammmans med kompis A och vi var riktiga lattemorsor. Shoppade, fikade, promenade i bredd och hade det allmänt bra.
I övrigt var det ett skitår. I januari, på min mormors födelsedag, blev vår älskade lille Kisse påkörd och dog framför våra ögon. I mars blev jag uppsagd från jobbet. På Skruttafis ettårskalas fick jag ryggskott. I oktober visade sig att det hade varit mormors sista födelsedag för hon dog, 93 år gammal.
2004
Vi renoverade i huset. Skolade in på dagis och var arbetslös. Köpte cykelkärran och cyklade med en sjungande Skruttafis där bak.
Vi beslutade efter viss vånda att sälja huset och köpa grannhuset. Mitt under tre hysteriska renoveringsveckor, gav vi oss ut på cykelsemester med våra kompisar. På hösten läste jag C-kurs i Media och Kommunikation och insåg att det hänt en del i världen sen jag läste B-kursen 1992... Semester på Fuerteventura och jag startade min trend med att jogga varje morgon under semestern.
2005
Vi renoverade i huset. Den där förbannade kärringen Gudrun kom och blåste ner vår skog hemma i byn. Den underbara trollskogen bara försvann och ersattes av plockepinn i abnormal storlek. Hela min världsbild av Elmtåsa förändrades över en natt. Jag började jobba som konsult och Peter reste en hel del till England. Stor omställning med nytt jobb, ny kund, hämta/lämna osv. På sommaren åkte vi till Prag med en nästan blöjfri Skruttafis. En härlig tripp där vi tog siesta varje middag på hotellet. Semestervecka i november på Lanzarote, joggade längs med vattnet.
2006
Vi renoverade i huset. En väldig massa snö. Ett efterlängtat positivt gravtest igen. Mådde skitdåligt hela vintern/våren och missade en massa fina skidåkardagar. Hälsade på vänner i Göteborg och fiskade krabbor. Blev getingstungen på magen. Förväntade oss att föda tidigt igen, men Pillerill tog god tid på sig. Ända tills han väl bestämde sig vill säga, från första värk till leverans var det 3 timmar. Hela november regnade bort och vi boade ihop oss alla fyra inne. Pillerill ville inte ligga själv och älskade småsnutt så slutet av året tillbringades i soffan. På självaste nyårsafton fick vi strömavbrott. Det berodde inte på elfel, utan på en bajsfylld källare. Billigt och bra med slamsugare på en röd dag.
2007
Vi renoverade i huset. Källarproblemet resulterade i en uppgrävd trädgård. Jag var mammaledig och hade det gott med barnen. Två kusinbröllop var vi på. På senhösten åkte vi två veckor till Fuerteventura och jag joggade till tonerna av musikalen Hair. Blev biten av geocaching detta året.
2008
Vi renoverade i huset ( ni ser en trend nu va?). Jag var på kickoff i Idre och blev helt plötligt mindre backrädd på slalom. Lärde mig den hårda vägen att det är dumt med felskär i nedförbackar i längdspåren. Kortvecka i Sälen med familjen, Skruttafis åkte slalom för första gången. Började jobba, men med ny uppdragsgivare. En rolig vår på jobbet. Slog hela världen och mig själv med häpnad genom att vi köpte en husvagn, det som jag bara tre veckor tidigare med eftertryck sagt att jag absolut aldrig skulle få för mig att göra. Vi blev alltså vägsniglar. För att riktigt vältra oss i det hela, gick vår premiärtur till Ullared. Där fick vi ingen elplats och vårt batteri hade laddats ur. Totalt mörker. Och regn. Sen Danmark och ljuset återkom. På hösten var jag förkyld i 7,5 vecka, men det uppvägdes av att jag fick loss tummen och började blogga. Inte en dag för tidigt.
2009
Vi renoverade i huset(tro det eller ej!). Resten kan man läsa om här.

19 kommentarer:

Agneta sa...

Trevligt att läsa!

Nipe sa...

Kom på en sak: glömde en viktig händelse under 2005.

LindaLottaPusing sa...

Vilken underbar minneskavalkad!
Min favvo "ähh WTC står kvar till nästa gång"
Vilken premiärdag detta är, jag tog tag i "papper-tidingar-samlade-på-hög-kasse" numero ono.

LindaLottaPusing sa...

...å du, även ett kusintillägg år 2005.

Nipe sa...

LindaLottaPusing: Ja, Emblakicken föddes ju efter en vådlig dag i branta backen! Hur kunde jag glömma det?????
På tal om premiär, är det här året då vi tar tag i en surdeg om dagen?Fast i så fall ligger jag redan efter, haha.

Nonsensakuten sa...

Gud vad ni är aktiva. Reser, springer, renoverar...skidar...bloggar...själv känner jag mig hjältedådsaktuell efter sex maskiner tvätt..

Malin sa...

Gott Nytt År!!
Underbar läsnig!

Jag har länge tänkt att jag åtminstone ska börja med en årsresovisning av vad jag gjort, nu när jag inte giter skriva dagbok. Har inte börjat än men kanske imorgon i bilen på väg till Trysil.... =)

Nipe sa...

Nonsensakuten: Inga jogginrundor eller renoveringar i världen kan slå ett tvättmarathon, det vet du väl!

Nipe sa...

Malin: En liten blogg kanske?? Hälsa Trysil från mig! Ska tänka på dig när vi åker till vår semester och eran precis har slutat, hahahaahahahaaha, f'låt kunde inte hjälpa det... kram!

Evelina sa...

Trevlig läsning... :)

anne sa...

Att du kommer ihåg så mycket!!! Nog för att jag har väldigt bra minnen, men inte vet jag om jag kan exakt säga vilket år saker och ting hända. Ja, det skulle vara barnens födelseår då....;)

Ni har då haft mycket husrenovering för er. Det borde väl vi också ha haft, men det har vi inte. Dräneringen är nu gjord i alla fall.

Trevlig läsning var din decennieåterblick. :)

♥ Carina ♥ sa...

Vilket minne du har!!!
Jag kommer knappt i håg vad jag gjorde igår :)
Kram

nillas liv på pinnen sa...

Vi köpte hus 2000 och har sedan renoverat varje år...

Hemliga damen sa...

Å, det var härligt att läsa! Hur många timmar har ni renoverat egentligen ;)? Jag blir matt bara av tanken...

Madlar sa...

Blev full i skratt, "renoverade huset", en kopia av min egen sammanfattning av decenniet ;)

Nipe sa...

Evelina: :)
Anne och Carina: Jag har hästminne, på gott och ont...
Nilla, Hemliga och Madlar: ja, usch ja, vi har renoverat sen vi köpte hus första gången. Precis när vi kände att vi började få fason på första huset, dök nummer två upp och vi fick börja om från början. Men det går lite i vågor, ibland tya vi inte och stänger dörren om skiten och vilar ett tag...

JoSe sa...

Jag har alltid sagt att du har bra minne till skillnad från mig, men lite besviken blev jag att du glömde att Nellanpellan kom 1999. Ja jag vet att det var förra århundradet, men hon var väl först i bekantskapskretsen...eller räknas vi inte dit...;)

Nipe sa...

JoSe: Jo, men visst tillhör ni, men som sagt det var förra seklet och vi fattade liksom inte galoppen förrän senare... lite tröga du vet.

Unknown sa...

Kul att läsa! Ifall jag nån gång får för mig att renovera huset (och tro mig, det behövs) hör jag av mig :))