söndag 3 april 2016

Utrotningshotat?

Var hos släktingar idag och firade födelsedag. Släktingarna har precis byggt hus och området de bor i är under uppbyggnad. Ett stort skogsområde i utkanten av en medelstor stad, där man nu bygger en helt ny stadsdel. Det är villor blandat med bostadsrättsradhus och lägenhetshus.
Fina hus, det måste jag säga.
Men färgerna? Det är fritt att välja färger i det här området, men det finns bara vita, grå och svarta hus. Mest vita, sen svarta och minst grå. Dörrarna är vita eller mörkgrå, nån enstaka röd. Liggande träpanel i de flesta fallen.
Snyggt, ja ganska. Tråkigt och slätstruket, ja mycket.
Inte ett enda gult eller rött hus?!  Vad hände? När blev det så här?

2 kommentarer:

Lina sa...

Låter som att du borde åka till Dalarna snart:
https://www.google.se/search?q=r%C3%B6da+hus&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiDvoibv_PLAhWLWSwKHSHZDRwQsAQIGw&biw=1520&bih=845#tbm=isch&q=r%C3%B6da+stugor

Nipe sa...

Lina; den ena bilden i den bildserien är ju tagen ca 1 km från mitt jobb :) Ser den vyn varje dag när jag kör till och från jobbet. Där är faktiskt ett gult hus mitt i smeten av röda :)
Men du har rätt, jag behöver nog en tur till Dalarna, land of the Falu Rödfärg.