söndag 22 mars 2009

Att gröatitta.

Söndag. Ett trivsamt ord.
Långfrukost med familjen. Föräldrar på besök. Tipspromenad med föräldrar, barn och lånade barn. Kaffe och semla för 20 riksdaler.

Hur toppar man det?
Jo, man åker och gröatittar en smula.
Gröatittar är ett fint ord eller hur?
För er som varken läste Småländska B på gymnasiet eller är födda i Småland, kan jag förklara att definitionen på att gröatitta ungefär skulle kunna lyda så här:
"Att med bil åka runt i nejden och spana in hur mycket grödorna har växt, alternativt bara snoka hur det ser ut runt omkring". Söndagsåkning är en annan synonym, inte helt korrekt men hyfsad ändå.

Nåväl, vi har varit och gröatittat idag; jag, barnen och föräldrarna.
I Blekinge är grusvägarna om möjligt ännu smalare, krokigare och vindlande än i Småland.
Rakt ut i skogen styrde vi våran färd. Många träd, stenar, kohagar och små stugor har passerats minsann. Flera mil med stenmurar har vi följt. Vi åkte så långt ut i naturen att kartan till och med tog slut. En liten lätt omväg blev det, men ack så trevlig! Som chaufför blev det svårt med fotograferingen tyvärr, önskar att jag hade tagit en bild på High Land Cattle-korna som tittade under lugg på oss.

Repris på detta får det bli, både en och två och flera gånger!

Huset på bilden är min farmors, numera bebott av kusinen. Stenmuren är sedan länge tyvärr borttagen. Där kunde man mörka sommarnätter ibland se lysmaskar!

8 kommentarer:

CharmKatti sa...

Vad härligt! Jag älskar att åka runt i bilen och titta. Så Grötitta, det var ett bra ord, det ska jag börja använda!

Nipe sa...

CharmKatti: Du glömde a:et ;-)
Jamen visst är det härligt! Vi gjorde det mkt när vi flyttade hit till Blekinge, men nu har vi legat av oss ett tag, får bli ordning på det!

Katinka sa...

Perfekt ord för lägga näsan i blöt alltså? Passar även mitt vokabulär utmärkt Nipe! Tack vännen!

Anonym sa...

Tänk, jag som är uppväxt i Småland. Det ordet har jag inte hört förut. Fast jag har ju gjort det - gröatittat, alltså. Nu ska jag imponera på gamla släktingar tror jag, med mitt maxade vokabulär.

Susjos sa...

Hejsan Nipe!
Tack för kommentar hos mej! Härlig blogg du har! Och vilken härlig söndag du haft! Fortsätt med en trevlig måndag :)

Miafia sa...

Har ett par smålännigar till grannar och ska nu impa de med det härliga ordet ;-) Tack!

Det är bra speciellt att glida omkring och kika på omgivningarna.
Vilken härlig söndag ni hade!

Åsa! sa...

Att gröatitta verkar vara ett alldeles förträffligt söndagsnöje!

Fresia sa...

Gröatitta, kul ord. Tycker det är jättetrevligt att få höra lite nya ord man aldrig hört förut men som eg passar väldigt bra in.
Läser en blog där ordet "Tomtitta" kom upp.
Hon gjorde en bloggpaus och tittade in i huvudet ett tag för det var lite jobbigt runt omkring henne. Hon "tomtittade". Lite fint...
så nu har jag 2 nya passande ord