torsdag 26 mars 2009

Smygtitt in i garderoben

Innan jag startade min blogg, funderade jag länge på hur den skulle vara.
Framför allt funderade jag länge på vilken ”ton” den skulle ha.
Ärlig, lättsam och trivsam, beslutade jag sen.
Hoppas att jag upplevs som en kvinna som försöker ta det mesta med ro. För så är det numera!
Jag tror stenhårt på den självuppfyllande profetian, att man blir vad man tänker. Man blir även vad man skriver. Fokuserar man på de bra sakerna i livet, så föds nya bra saker.
Men även jag har ju skelett i garderoben, självklart. De ska inte få nån plats här på bloggen, men ibland måste de få luftas lite.
Senaste tiden har jag funderat mycket kring det här med hur vi behandlar varandra. Vi är många som läst Tyskungens blogg, numera nerlagd. Tack och lov säger jag! Oavsett om den nu var ett experiment eller inte, så blev jag duktigt ledsen på slutet. Inte för att den visade sig vara en mix av ärliga och påhittade inlägg, utan för hur de som läste den reagerade på de olika inläggen. När Klaus skrev sina mest vidriga inlägg, där han oprovocerat gjorde ner andra, då hejade massan på! Helt utan eftertanke hos somliga. Det gör mig mörkrädd.
Oprovocerade elakheter mot nån som inte är med i leken, är en vidrig form av mobbing. Varför tar jag upp detta då? På förekommen anledning, kan man säga. Jag är glad att jag inte är barn och tonåring längre, vi kan nöja oss med så mycket information just nu.

Men varför tar jag då upp detta just idag då? Jo, för på väg från jobbet idag såg jag en sak som på ett ögonblick väckte upp skeletten. Som fick mitt adrenalin att pumpa, irrelevant högt.
Kör genom vår lilla stad för att hämta upp barnen hos makens frisör. På trottoaren ser jag tre tjejer i yngre tonåren. Två av tjejerna går några steg framför den tredje. De ser tuffa ut, den tredje ser inte riktigt ut att passa in, inte samma stil riktigt. Tuffa tjejerna skrattar så att de håller på att ramla omkull när de går. Tokskrattar. När jag kör förbi tjejen längst bak, ser jag hennes ansiktsuttryck. Hon skrattar INTE. Hon ser fruktansvärt besvärad och ledsen ut. Det är henne de skrattar åt ser jag nu. De hånskrattar. Då ser jag den. Muggen. Hon har en pappersmugg instucken i sin luva. Aha, ett practical joke alltså. Men, tjejen ser inte muggen, hon förstår inte varför de skrattar åt henne. Det syns så väl på hela henne, på ansiktsutryck och hållning, att hon inte kommer skratta när hon upptäcker muggen. Så få sekunder jag såg det hela, så mycket jag hann registrera. Jag ville tvärstanna bilen, skrika åt henne att det är en mugg i luvan de skrattar åt. Ville skrika åt tjejerna, att hon för h-lvete inte vill bli skrattad åt, ser ni inte det! Men trafiken tvingade mig bort och vid ratten satt jag med min upprördhet. Överreaktion, javisst kanske. Ett litet practical joke kanske. Men kanske en glimt av nåt helt annat.
Man skrattar inte åt nån som inte vill bli skrattad åt och som inte förstår varför det skrattas. Punkt.
Gör mot andra, som du vill att andra ska göra mot dig.

13 kommentarer:

CharmKatti sa...

Det där berörde

Mamma J sa...

Usch usch usch.

Jag hoppas innerligen att mina barn aldrig vare sig skall bli utsatta för sådant där - eller utsätta andra för det. Jag hoppas att de värderingar vi försöker lära dem, skall slå rot och göra dem till individer med empati och respekt för hur andra människor har det och "tar det".

Alldeles för många föräldrar har alldeles för fullt upp med sitt eget självförverkligande på olika plan att man missar att vägleda sina barn. Många föräldrar vägleder heller inte sina barn eftersom det kan uppfattas som att man styr dem. Och de skall ju få "utvecklas till fria individer"...

Visst skall barnen få lära sig att tänka själva, men jag tror ändå på att vägledning kan vara aldrig så bra ibland.

Nu blev det här långt, men det sved verkligen verkligen att läsa det du skrev.

Anonym sa...

Helt rätt Nipe! Kan inte hålla med dig mer. Jag berörs också illa av mobbning av alla dessa slag. Bra skrivet!

Miafia sa...

Du har en bra ton i din blogg och detta inlägg är viktigt.
Ämnet kan man diskutera i det oändliga. Elakhet är grymt. Varför blir vissa onda?
Att vara snäll och god mot andra är inte ett dugg svårt, tycker jag, tycker du, tycker de flesta. Men ändå finns det!!
Man blir matt!

Hemliga damen sa...

Nej, du överreagerar inte alls. Du bevisar bara att du är en sund och frisk person som inte finner dig i den här typen av händelser. Jag blir matt och tänker givetvis på min egen dotter. Jag vill inte att hon ska råka ut för sånt och jag vill inte att hon ska utsätta andra för det. En del av mig vill vara med henne jämt. Hela tiden. Vakta.

segsliten sa...

Mobbing är vidrigt! Jag berörs illa varje gång jag hör talas om, eller blir vittne till mobbing.
Ingen överreaktion Nipe, bara vanlig hederlig medkänsla.
Kram ☺

Anonym sa...

Precis. Jag lämnar min lille kille på skolan, alltså följer med dit. Och om jag ser några tendenser till mobbning eller uteslutande blir jag ett lejon. Nu attackerar jag förstås inte men inombords. Försöker avbryta, ta ett litet prat, jag blir så himla upprörd. Och detta gäller ju inte bara bland barn. Det förekommer ju bland vuxna människor också. Det kan jag bara inte begripa.

Nu fick du igång mig. Ska gå och ta en Toy.
Ha en fin helg.

Popprinsessan sa...

Usch, det här var lite läskigt att läsa. Jag känner mig ledsen. Men så här är det ju. Det är en elak värld och jag hoppas verkligen att jag kommer att kunna lära L hur ont det kan göra i hjärtat. Usch.

Lusamusa sa...

Tack för bra inlägg! Jag har följt dina kommentarer på ovan nämnda blogg, och förstått att vi delat vår känsla av illa beröring.

ALL mobbing är skit och ett problem är att det som är ett kul skämt för någon, kan vara oerhört kränkande för någon annan.

Jag tycker att du har hittat en fin ton på din egen blogg, och det är därför jag fortsätter återvända.

Frida sa...

Det här berörde verkligen. Håller med Marie om att ämnet är viktigt och kan diskuteras i det oändliga. Och man kan ju tro att det enbart handlar om barn och ungdomar, men faktiskt finns det något som heter vuxenmobbning också. Förstår inte hur sådant ens kan existera... Och jag säger som Mamma J: Jag hoppas innerligt att mina barn aldrig vare sig ska bli utsatta för sådant där - eller utsätta andra för det.

Anonym sa...

ÅÅå. Kan inte mer än nicka åt ditt fina inlägg.

Och jag känner så väl igen detta: sympatin och adrenalinet som rusar upp och blossar i hela en själv, med ilska över fenomenet att höja sig själv genom att sänka någon annan.

Besvikelse och frustration. Man vill liksom förklara och skaka om dem som utsätter någon. Bara ryta och gråta.

Kram kram, från en annan kart-tokig, för övrigt.

Anonym sa...

Ajajaj...det där gjorde ont i hjärtat :-( Olika varianter på den händelsen förekommer hela tiden, alldeles för ofta.

knaprig kaka sa...

Word, lady. Det är så sant, det du skriver. Gör ont i mig med. Människan kan vara så grym.