onsdag 18 november 2009

Dagens seriösa tips

I dag blev jag allvarligt medveten om hur lätt olyckor händer.
Dagens tips till alla som råkar läsa detta är:
ANVÄND REFLEX!

Ta inte detta som nåt snusförnufigt pk uttalande, utan som både en vädjan och som en ilsken spark i arslet. Jag säger det igen:
ANVÄND REFLEX!

Vi tar det från början: Idag körde jag hem nästan två timmar tidigare, för att hämta upp Pillerill och köra tillbaka till centralorten för att logopedbesök. Sju mil extra på E22 är ju sisådär skoj, men vad gör man inte?
Vi var där lite drygt en timme, sisådär en kvart längre än beräknat så det blev bråttom att hinna hem för att hämta Skruttafis på fritids. När jag svänger ut på E22:an på väg hemåt, ser jag bara ett pärlband med rödljus framför mig, varav många är bromsljus. Tjohoo, det är kö. Snigelfart. När jag kommer så jag ser lite längre framför mig ser jag att det verkligen inte blir bättre utan det blir stå.
Inser att jag måste ringa fritids och förvarna om att jag blir sen. Ingen fara, men de stänger halv sex och klockan är nu strax innan fem. Ringer min syster och undrar om hon kan kolla på nätet om det finns nån info och frågar om hon kan vara standby för att åka upp till fritids om jag inte hinner. Jag lyckas med tio meters marginal svänga av vägen och ta en annan väg och hon åker till fritids för att jag ska slippa tänka på det. Jag var inte den enda som svängde av... och längre fram tillkommer fler. Orsaken är en seriekrock med fyra bilar, jag möter två ambulanser på vägen. Som ett pärlband med bilar kör vi en liten väg på landsbygden. Vi möter massor med bilar, men det går inte att mötas överallt så det blir ryckig körning. Det regnar och blåser. Inget drömläge direkt. När jag är någon kilometer från att komma på E22 igen, kommer en liten väg där många av de mötande svänger in vänster över min vägbana. Det står även bilar parkerade lite huller om buller.
Det är här i denna röran det helt plötligt står en dam med en barnsulky. Utan reflex, ungefär 20 cm från vägbanan. I regnet är de helt osynliga, jag ser dem först när jag är nån meter ifrån. Rycker till i ratten av reflex och svischar förbi. Det gick så fort, det tog en stund innan poletten ramlat ner och jag insåg hur nära det var.
Vad 17 gjorde hon där med barnet, i den röran? Hur i hela friden kan man stå så nära, utan reflex med barnvagnen ytterst mot trafiken? Hade jag kört på, hade jag träffat barnet med lyktorna, jag vågar inte ens utveckla den tanken i huvudet. Inte kunde jag stanna heller, det var sånt kaos och det fanns liksom ingenstans att ta vägen. Jag hoppas att det inte hände nåt med nån annan bil.
Jag slarvar också med reflex ibland, men nu är det slut med det.

7 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Jag har svurit senast i dag åt dom som inte bär reflex. Två tonårs grabbar som bara klev rätt ut i vägen, mörkklädda, regn ute, mötande trafik, kolsvart å så ser dom sig inte ens för!!! Grrrr
Kramar

Osloskånskan sa...

Jag slarvar aldrig. (oj så duktig jag är!)

Unknown sa...

Ja fy vad läskigt det är med folk som inte syns! Illa nog med alla vildsvin och annat att hålla reda på.
Vad skönt att det gick bra!!

Agneta sa...

Reflex är en riktigt billig livförsäkring!
Varje gång jag kör bil inser jag hur otroligt viktigt det är med reflex, och jag svär över dem som inte bär reflex när de är ute och går, och varje gång jag går hem från bussen i mörker inser jag hur dum jag är som ännu inte hängt på mig reflexler...
Barnen har reflexer i sina jackor men inte jag.
Mina rosa bandet-reflexer ligger hemma i en låda... Så dumt!!!
Det borde vara lag på att använda reflex i trafiken!

Mångmamma sa...

Eftersom vi bor på landet utan gatljus, är jag evigt tacksam för alla de som använder reflexväst- eller jackor när de är ute.
Och svär lika illa som ni andra över de som inte använder det!
Tror vi har en rekordelig uppsättning reflexvästar som åker fram i slutet september och dräller runt, lättillgängligt i hallen hela vintern.
Köpte faktiskt en ny bara för någon vecka sen, i ännu en liten storlek..

AM sa...

Livsfarlig situation. Tyvärr här ute på landet möter jag ofta efter mörkrets inbrott föräldrar med barnvagnar utan reflex, o vi har inga gatlyktor här... Nej, bär reflex, Dom är inte tunga!!!

Evelina sa...

Usch så läskigt... undras vad den mamman tänkte med eller inte! Själv blir jag förbannad på folk som inte kan hålla avståndet i trafiken! Höll på att sluta illa här igår med en flock rådjur som korsade en 90-väg samtidigt som jag blev omkörd av en fart idiot... som tur beslöt han sig för att köra om annars hade jag haft honom långt in i bakluckan när jag fick panik bromsa!