lördag 28 februari 2009

Bonustimmar


Ett ombokat möte med kompisar ger bonustimmar idag.
Om man skulle baka lite? Kanelbullar kanske, det är alltid populärt i det Nipeska hemmet.
Med kanel och inte kryddpeppar, ska jag väl påpeka kanske?

Lilla förkylda mamman som inte lyckades så bra häromdagen är i vanliga fall en ypperlig bagarinna. Bröd är specialiteten. Minns de gånger i min barndom när hon bakade mjuka tunnbröd. Vi andra satt liksom på rad och bara väntade på att nästa plåt skulle komma ut ur ugnen. Nya mjuka tunnbröd med messmör på är ett väldigt starkt matminne för mig. Sorgligt nu att jag inte tål messmör längre...

På bilden är det pepparkaksbak à la barndom. De vuxna på bilden är goda vännerna V och O. Gillar O:s polisonger!

Pepparkaksbak i barndomen betydde strikta raka rader med utstansade kakor. Min mamma är lika strukturgalen som jag. Man passar in så många kakor som möjligt på samma utkavlade deg, likväl på plåten sen. Inga dö-ytor här inte! Viktiga saker det där, att det blir så effektivt som möjligt.

Både jag och mamman har nog taggat ner det där lite nu på senare tid, i alla fall när det kommer till bak. Det är inte lika fyrkantigt längre. Rundat till det lite liksom. Bakarna menar jag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, ja vi är ju bakade i samma form.
Men häromdan hade jag i alla fall bak med lite sting!

CharmKatti sa...

Bakning är tyvärr inte min starka sida, eller snarare så här, jag är bra på att baka när jag väl gör det. Jag tycker det är roligare att laga mat.
Men håller med om det viktiga i raka rader!

Anonym sa...

Tack för din läsvärda kommentar, håller helt med! Jag var så rädd att jag inte fattat poängen, men då är det lika fånigt som jag tyckt!! ;o)

Bull- och brödbak! Mysigt! Men tyvärr är jag en idiot när det gäller köket överhuvudtaget(om det inte gäller diskning, för det är jag en fena på!! Hihi).. Har några rätter som jag gör om mannen inte är hemma, men bakar.. nej, se det gör jag inte.. men jag äter gärna när andra bakat!! ;o)

Anonym sa...

Hej, tack för titten hos mig! Baka, ja det är en historia för sig själv hos oss. De små grynen ääälskar att baka men det gör inte jag. Fast jag tvingar mig, för jag älskar att äta resultatet. Så summan av kardemumman är att det blir snabbare än snyggt när vi är i farten.

Jenny sa...

Åh, vilket fint kort! Nostalgi. :)