tisdag 6 januari 2009

Å nu en fråga till Er läsare...

I vår familj har vi en massa uttryck som vi svänger oss med. Oftast är det nån kommentar som nån fällt nån gång som går i repris vid lämpliga eller olämpliga tillfällen, typ:
-Det tar bara en halvtimme.
- På tal om element, jag hade en hamster...
- Det var ung-skog här när jag var liten.
- Vem har gett dig rast?
Den sistnämnda är min favorit när maken gör nåt riktigt skitjobb i våra renoveringar och pustar ut lite.

En hel del kommer från filmens underbara värld. Om man ska gå på toaletten, säger man givetvis:
- Gösta, jag måste! (det har förvanskats till endast Gösta måste.)

Och råkar nån släppa en fis, ja då är man snabb med ett kyligt:
-Trevligt. ( ni som kan er Hitta Nemo, ni fattar va?)

Så, nu till frågan. Vad har ni för kommentarer som ni svänger er med? Jag är gruvligt nyfiken!

I'll be back!

8 kommentarer:

Anonym sa...

åhh, vi har säkert en massa sådana, tror jag, men de har inlemmats så i repertoaren, så ingen minns ens var de kommer ifrån eller om de ens är lånade uttryck...

Anonym sa...

haha ja vi har också en masse... jag och mamma brukar härma damerna i Rent Hus "Siiiiiooons alla tempel vad här är smutsigt!" haha

Anonym sa...

"fem nya bollar", till någon som har sönder ett glas eller liknande.
"Men vi som skulle ha det så trevligt", sägs i samma situation som ovan.
"nu dog konversationen" För användes det när konversationen faktiskt dog, men numera så avbryter folk gärna och får alla att bli tysta för att säga det. Används flitigt i min kompiskrets, speciellt när nya personer är med, för de blir väldigt väldigt konfunderade av det.

Nipe sa...

Jag lägger till en till. När vi spelar kort (vist)och nån lägger ut ett ess och ingen annan lägger nåt högt, bara lågt säger man med inlevelse:
- den drog papper den!

Nipe sa...

Fanny: Men vi som skulle ha det så trevligt, underbar kommentar!

Nipe sa...

spiderchick: Rent hus? Måste kollas upp!

Ung tant sa...

Haha.. det kan jag inte säga!

Men det är många. Och många har det varit i familjen när jag växte upp. Ett helt språk faktiskt, helt obegripligt för de som inte varit med från början. (Ibland även för de som påstår sig vara väl insatta.)

Nipe sa...

Ung tant: haha, det kan jag förstå, att du inte kan säga... Jag censurerade starkt innan jag skrev mitt inlägg, haha.