tisdag 13 januari 2009

Sjuttiotalare igen...

Samma 70-tal. Samma familj. Samma kanotutflykt. Jag ger mig inte verkar det som.
I denna kanoten har man tillbringat ganska många flytvästtimmar minsann.
Ett gediget hemmabygge som går under namnet Elmtåsaflåsan. Vi paddlade nog aldrig särskilt långt, men utifrån ett barns perspektiv kunde det lika gärna varit jorden runt. Sträckan är oväsentlig, det är ju äventyret som räknas.

Det står helt klart att mina föräldrar är något udda, i positiv bemärkelse, med tanke på att de i sin ungdom byggt inte mindre än tre båtar. Nu kanske jag blir rättad här, det kan vara fyra (isjakten?).
Det var:
  1. Kanoten som sagt
  2. Katamaranen ( som tyvärr inte hade nåt namn)
  3. Trampbåten Agaton Sax

Just trampbåten var en skön pryl, en kombinerad badbrygga och båt. Har inget foto just nu, men jag letar...

8 kommentarer:

CharmKatti sa...

det låter som om du har haft en härlig uppväxt.

och du, din som påstod att en laptop inte är något verktyg, det är det. tänk bara vilka goda maträtter du skulle kunna göra utan att det blev bränt, bara du hade en lite söt laptop i köket:-)

plingan sa...

Åhh... nu blir jag oxå nostalgisk. Gul kanot (hade vi), något träsk (låter sjö finare??!) grilla (bland myggen) och solen sken alla dagar...:-D

Var inte somrarna härligare förr?

Anonym sa...

Tack så mycket! Japp, illustrator och wacomplatta. :)

Kontorsråttan sa...

Ahh ljuva 70-tal med kanoter, pinnbröd och slagsmål med brollan... minns det som igår.

Men Bert Karlsson? Hur tänkte du då undrar jag nyfiket?

Anonym sa...

En liten detalj bara: trampbåten hette Flying Agaton.
Isjakten kan nog räknas in bland båtarna; den tjänstgjorde åtminstone som sådan då den gick genom isen!

Nipe sa...

Mammalilla: Tackar! Flying var det ju, hur kunde jag glömma det? (kanske för att jag var typ 7 när den skrotades).

Nipe sa...

CharmKatti: Jo, en liten laptop skulle göra underverk i köket!
Plingan: Jo, men visst var somrarna bättre förr. Mindre mygg, mer sol och mer glass!
Kontorsråttan: ja, jag är så glad att jag är född tidigt 70tal så att man kommer ihåg denn underbara tidsålder!

Vida sa...

Vad underbart! Jätteinspirerande med såna föräldrar tycker jag det låter.. som visar att det går.

Tack för snälla ord på min blogg, blev jätteglad!

Vida