söndag 1 juli 2012

Fru Nipes icke-känsla för värme

Jag har svårt med värme. Otaliga gånger äro de, när jag under/efter fysisk ansträning i minsta lilla värme fått migrän och tvingats till sängliggande.
Så ock idag.
Skit.

Vi hade planerat att gå en etapp på Blekingeleden, som ett led i träningen inför Fjällräven Classic.
Eftersom min rygg inte samarbetat så fokuserade jag på detta. Hur skulle ryggen reagera på lastad ryggsäck? Packade den ryggan som jag planerar att använda med 9kg, vilket är ca 3kg "för lite", som ett test.
Fötterna mina är ett kapitel för sig, så de tejpades och ena hälen fick ett Compeed ( eller ett plagiat).

Totalt fokuserad på ryggen och fötterna, glömde jag att ta hänsyn till vädret. Dricka mycket innan är ett måste även vid kall väderlek och idag sprack det upp och blev både varmt och kvavt.
Vi kom iväg sent och tänkte rasta för lunch tämligen omgående.
Tämligen omgående blev i praktiken efter drygt 1,5 timmar. Det var inte smart.
Compeedplagiatet hade visat färg och liksom blivit ett med innerstrumpan, så  det byttes mot sporttejp, men skadan var redan skedd. Blåsa.

Fortsatte promenaden och huvudet började dunka. Blåsan slutade göra ont så fort vi kommit igång ordentligt, men dunkandet i huvudet, det eskalerade i värmen.

Jahapp. Sån är jag.

Till slut fick envisheten förlora till förmån för visheten och när vi kommit ut på asfaltsväg fick vi ringa efter hämtning, trots att vi inte hade så väldigt många kilometer kvar. Retligt, men behövligt.

Hem och tryckte in lite mat, en Resorb, två Eezetabletter och plågade mig sen genom duschen och ramlade i säng. Sov en stund och vaknade sen som en ny människa.

Ryggen då?
Känns hur bra som helst. Alltid nåt.

Update: Och vill jag riktigt gräma sig, kan jag ju alltid jämföra min insats i går mot deltagarna i Fotrally, men jag struntar nog i det.

Inga kommentarer: