onsdag 16 januari 2013

Oh oh, orientering! Del 2

I morgon är det dags igen. Nattcup i orientering. Jag var med på den första deltävlingen och sen har det varit för mycket snö, skidresa och jobbmöten i vägen, så helt plötsligt är det dags för deltävling nummer 5.
Har knappt tränat sen den där första deltävlingen, känns det som i alla fall. Det är inte riktigt sant, men det är mycket godsaker som lagt sig mellan konditionen och mig. Nåväl, kanske dags att kicka igång sig själv då alltså.

Nattcup: Förra året visste jag knappt att det fanns. På Tjoget blev jag först varse om att det fanns nattsträckor och fick veta att de sprangs av gamla orienteringsrävar med pannlampor så starka att de kunde förblinda en älg. Okej, inget jag identifierade mig med alltså. Mörkrädd och alldeles för snål för att köpa en sån lampa. Gammal orienteringsräv var jag ju inte heller.
Men nu, nu sitter jag här och är anmäld till tävlingen i morgon i alla fall.
Fortfarande så mörkrädd att jag darrar när jag måste gå upp och släppa ut katten. Snål är jag fortfarande, så min pannlampa är i mitt tycke ohyggligt dyr, men kostar ändå bara en spottstyver av vad " en riktig" kostar. Men lyser gör den minsann. Bländar väl inga älgar, men man kan inte titta på kartan med den utan att blända sig själv. Gott så.
I mars nån gång la en av klubbens rävar ut en Youtube-film från när han sprang nattcup och vi satt här framför datorn och förundrades. Hur fasen kan man springa så fort i skogen i mörkret? Hur kommer man liksom bara på idén och sist men inte minst, hur fasen får man för sig att filma det hela och lägga ut på nätet? Hur galen är man på en skala?

Tja...

Hade jag haft en bra hjälmkamera hade jag kanske lagt ut min film här, vem vet?

Inga kommentarer: