torsdag 8 augusti 2013

Gör om, gör rätt

I början av sommaren bytte vi ju som sagt husvagn. Detta medförde att vi plötsligt saknade plats för två cyklar. Innan hade vi två på biltaket och två på dragstången, men nu försvann den sistnämnda möjligheten.
Vi köpte då två Thule-hållare och satte alla cyklar på biltaket. Söte Göte, vilken skillnad! Hur enkelt som helst att montera cyklarna. Så enkelt att till och med den korta frun i huset klarar av det, typ.

Sagt och gjort, vi beslöt oss för att skrota detvå gamla hållarna och investera i två Thule till. Hittade bästa priset på nätet och beställde.
Enligt uppgift skulle vi som nya kunder få en ny-kund-gåva också.
Igår kom Postens stora lastbil och backade in. Döm om min förvåning när postmannen kommer med ett litet, litet fyrkantigt paket, som knappt väger nånting.  Var är mina hållare? Borde inte paketet var minst en meter långt?
Nej, då visar det sig, att företaget skickar först den där gåvan. I ett eget separat paket. Först idag kom cykelhållarna. Gåvan visade sig vara en  müsliskål med företagets logotype på.
Med andra ord: man ger en gåva som är tämligen oanvändbar och som man dessutom skickar separat. Postbilen får köra till vår adress två gånger inom loppet av två dagar.

Hur tänker man där? Är det hållbart? Är det ekonomiskt, miljövänligt eller skapar det några personliga relationer mellan företaget och oss?
Hade jag vetat förutsättningarna när jag beställde, hade jag gärna avstått gåvan faktiskt. De hade gärna fått göra nåt vettigt för de pengarna istället och dessutom sparat fraktkostnaderna och transporten.

Inga kommentarer: