onsdag 22 augusti 2018

Hej hopp i lingonriset!

I måndagskväll funderade jag lite över det här med svamp och bär. Det blev inte mycket med blåbären här i Blekinge i år, på grund av värmen. De som kom, det var liksom nästan torkade innan de hann mogna. Jag fick lite blåbär i magen ändå, men det var uppe i Örnsköldsvik det.
Svampen har jag nog nästan också redan räknat bort. Det känns som om det är kört. Vi har fortfarande snustorrt i markerna häromkring.
Men lingonen då? Jag såg nån Instagrambild från södra småland, där nån hade plockat lingon.
Hm, om jag skulle ta en liten rekningsrunda på min lediga onsdag tänkte jag. En liten tur norrut. Jag börjar med vårt blåbärsställe, där finns det lingon också, det vet jag. Skulle där vara tomt på lingon får jag väl ta mig mer norrut, mot smålandsgränsen kanske. En fika på Börjes i Tingsryd sitter ju aldrig fel heller.



Öh. Liiiite ändrade planer fick det bli.
Ni missade säkert inte att ett JAS 39 Gripen gick ner i backen norr om Ronneby igår.
Det missade inte vi som bor här heller, kan man säga.
Planet, ja det missade mitt lingonställe med en hårsmån typ. Nu vet jag inte den exakta nedslagsplatsen, men det handlar max om några hundra meter ifrån.
Jag har inte ens testat att köra dit. Det lär ju vara avspärrat, alternativt att man blir sedd som en nyfiken jäkel om man vistas i närheten.
Börjes och småland då? Nä, det får vänta. Jag bytte lingon mot städning idag.

Inga kommentarer: