torsdag 4 november 2010

Nipes nostalgi del 8

Mellan garaget och huset hemma i byn hade vi alltid höstflox. Lagom till skolstarten hade den vuxit sig hög och böjde sig nästan ut i gången när man gick förbi mot bilen på morgonen. Jag försöker få floxen att trivas i mitt land vid bilplatsen vid vårt hus, men den vill inte. Mina gröna fingrar lirar inte med min nostalgiska ådra. Mina gröna fingrar lirar inte alls faktiskt.
Syrenerna trivs däremot, men de lever sitt eget liv utan att jag behöver hjälpa till. Syrener doftar sommarlov, eller hur? Det tror jag vi alla tycker. För mig som har ganska blandade känslor för skolan i låg- och mellanstadie, luktar de liksom... äntligen. Bättre kan jag inte beskriva det.
Kaprifoler, de påminner mig om poolbad. Familjens vänner som bodde långtuppilandet, hade en pool som upptog hela deras radhusträdgård. Precis på kanten av poolen växte en magnifik kaprifol. En härlig känsla att bada där på kvällen med kaprifoldoften i näsan.

Men tillbaka till de gröna fingrarna. Trädgårdslandet hemma i byn, den prunkar varje år, regisserad av vår ömma moder. Raka välfyllda rader med grönsaker, bärbuskar som dignar och så ringblommor. Ringblommor har på förekommen anledning en speciell status i vår familj. Så enkla, men så härliga ändå.


Vilka blommor väcker Dina nostalgiska tankar?

7 kommentarer:

Evelina sa...

Oj... har du planer på att bli trädgårdsmästare? ;P

Fresia... alltid varit min favvoblomma. Påminner mig om när mamma och pappa stod och gjorde buketter som skulle säljas vidare. Påminner om pappa... överlag!

Milla sa...

Älskar syrener & maskrosor som lindas härliga kransar av.Kram

Anonym sa...

Schersmin. Mormor o morfar hade en dubbel som var fantastisk. Nu fick jag köpt min egen i somras :-)
//Åsa

Nipe sa...

Evelina: Nä, det vore som att sätta Victoria Silvstedt som diakonissa eler nåt, haha. Fresia, hm, måste nog googla den. Du ser, bra koll jag har va?
Milla: Maskrosor har oförtjänat dåligt rykte, man får ju såna sommarvibbar av dom!
Åsa: JA, schersmin är ju så underbar! Jag har dock inga minnen av den mer än från vuxen ålder. I vårt första hus som vi tänkte köpa, en aldrig gjorde, fanns en gigantisk schersmin, den önskar jag att jag hade köpt i alla fall :)

LindaLottaPusing sa...

Eftersom din uppväxt liknar min så har jag ungefär samma blomminnen. Flox har jag oxå försökt mig på, fungerade inte alls. Jag har fler minnen av kapifol, förutom underbara pool minnen. Jag tänker på tältsemester i bohuslän och Nord Koster i synnerhet. Vilket ställe! Förutom ringblommorna är jag oxå förtjust i rosenskärror som i vårt hem gick under namnet Margaretablommor.

Nipe sa...

LindaLottaPusing: Mina minnen från Nordkoster är mer alla bergsnuttarna som jag var ute och gick på när du och jag syskonbråkat om nåt ;)
Men haha, jag tänkte faktiskt ta upp Margaretablommorna också, men lyckades glömma dom. Men att de hette rosenskärror, hade jag inte en susning om, men du vet ju - jag är ju helt kass på fåglar ;)

Mamma J sa...

Åååh! Höstflox hade jag alldeles glömt!

De väckte helt klart en nostalgisk ådra hos mig också! Jag måste nog skaffa sådana till nästa säsong...