torsdag 1 januari 2015

Rakt in i kaklet, eller nåt

Sent på kvällen den 30e ringer en gammal kollega och undrar om jag inte skulle hänga med på en långfärdskridskotur med Friluftsfrämjandet. Jag har inte åkt på sjö sen vintern 2003...
Känner instinktivt att det nog var precis vad jag skulle behöva. En tuff dag hade det som sagt varit och jag var inte allt upplagd för tjo och tjim på nyårsafton. Att komma ut på förmiddagen och göra nåt helt annorlunda vore ju kanon!
Sa ja på stört och konstaterar sen att den där skridskoryggsäcken, den har jag verkligen ingen aning om var den var, eller vad den innehåller.
 
Går ut i hallen och där konstaterar jag att Pillerillens bandyväska är väldigt lik min skridskoryggsäck.
Hm... det är nog för att det faktiskt ÄR min gamla ryggsäck. Jaha. Nåväl, ombyteskläderna som låg i den, passar nog ändå inte. Det är ju trots allt 11 år sen.
Hittar Silverrävens tomma ryggsäck och börjar jakten på ombyteskläder, isdubbar, säkerhetslina och annat. Får ihop det till slut.
Sover några timmar, några för lite.
Vaknar tidigt på nyårsafton och undrar vad fasen jag gett mig in på.
Packar fika och möter upp på samlingsplatsen. Kul att se gamla kollegan S, alltid lika sprudlande glad. Svårt att vara morgontrött och lågmäld i hennes sällskap.
Ut till sjön och där är det spegelblankt! Alldeles fantastiskt vackert. En liten (ibland stor) hinna vatten på ytan. Inte läge att stå på knä och ta på skridskorna, inte. Inte heller läge att ramla på isen om man vill komma hem torr. Jag har för tjocka kläder på mig känner jag.
 
Vi åker ett varv på sjön, vilket är ungefär 1 mil. Sjön är formad som ett V och det blir väldigt många Kodak-moments längs vägen. Nästa gång ska jag montera nån av barnens action-kameror på min hjälm.
 
Det blir fikapaus. Glömmer dricka vatten.
Nu är det dags för varv 2 och min kropp vill helst inte, men hjärnan och kollegan vill fortsätta.
Vi kör det varvet i högre takt än första, men genar lite på mitten.
Jisses så härligt! Vi konstaterar när vi är färdiga att vi är helt slut och vi har även tagit slut på alla superlativ. Orden underbart, galet och magiskt är slut. Totalt slut.
 
Kommer hem, stretchar en liten stund och tar en liten vila i soffan och sen är det dags för nyårsfest. Har fortfarande inte druckit nåt vatten.
 
Till festen. Där bjuds det på fördrink och sen bubbel till förrätten. Fniss, fniss och sen kommer det där kaklet.
Slut i rutan. Kan knappt hålla ögonen öppna. Halv elva känner jag att det är en hel evighet till tolvslaget. Som tur är känner de andra likadant så vi sitter där och tittar slött på varandra. Ingen sämre än nån annan. Alla verkar ha samma mål - att härda ut till tolvslaget och sen nanna kudden.
Trevlig fest, men så himla underbart att få lägga huvudet på kudden!
 
Idag vaknar jag sent. Försöker räta ut min stela kropp. Tackar mig själv att jag stretchade lite i går, undras hur det annars gått? Äter frukost och förpassar mig sen till soffan. Usch, startar året med en klassisk nyårsbakfylla blandat med träningsvärk. Vågar vägra pizza och vi gör tacos istället. Känns lite bättre än att stå med alla andra i pizzakön.
 
Imorgon hoppas jag att det känns bättre.
Har jag druckit nåt vatten idag då? Nämen, vad tror ni? Så smart är jag tydligen inte.
 

Inga kommentarer: