tisdag 8 juni 2010

Bara vara


Idag har jag haft ledigt och varit med Skruttafis på Tjärö. En fin ö mitt i Blekinges skärgård, en sisådär femton minuters båtresa ut.
Igår vräkte regnet ner, idag höll det sig på mattan. Molnen såg hotfulla ut men lämnade oss ifred. Vädret kunde knappast varit bättre, så där härligt svenskt lagomväder.

Skruttafis ville givetvis fiska. Hon och maken köpte spö igår och grävde upp mask och la i en burk. Idag skulle spöfanskapet monteras ihop av kvinnan som inte metat på trettio år (och det är nog faktiskt ingen överdrift). Samma kvinna jobbar med att förstå hur man sätter ihop saker och sen skriver instruktioner för andra. Denna samma kvinna hittade ingen manual i påsen med metspö-delar. Ah men, hur fasen funkar detta då? Totalt stängt på hjärnkontoret hade kvinnan idag. Kvinnan löste det hela mycket galant - hon skickade med Skruttafis alla delarna ut på bryggan och lät J:s mamma sätta ihop eländet (hon hade köpt ett likadant). Problemet löst.
Skruttafis fiskade på en stund utan resultat, så jag gick ut för att komma med glada tillrop. Glada tillrop betyder att man tar spöet och testar lite själv. Men fiskarna åt ju upp masken. Nu skulle alltså den där kvinnan som inte fiskat på trettio år ta upp en ny mask och trä den på kroken. Den kvinnan har blivit lite blödig och mesig på trettio år. Men en bra kvinna reder sig själv och ber P som är 8 år att fixa masken. Problemet löst.
Nån fisk? Öh, typ 40 st som nappade lite mask och sen släppte precis när vi drog upp. En liten yttepyttefisk kom upp och landade i skålen bland de andra barnens fångst. Men vad gör väl det, det var en underbar stund på tu man hand med Skruttafis.
I övrigt satt jag i solen och pratade med goa Anne, åt lite glass och hade det allmänt gött.

På vägen hem hade vi två pojkar från klassen i baksätet, som satt som Piff och Puff ungefär. Halvvägs hem cashade jag in 1000 pluspoäng. Det hela var mycket enkelt - vi cabbade ner bilen...
(inte helt fel det där med cabbe faktiskt...)

Dagen toppades sen med VM i gräsklippning. Vad kostar asfalt?

6 kommentarer:

Anne Sandberg sa...

Oh ja !! kan tro att du är mega populär =) alla lär tycka du är världens bästa & definitivt den coolaste mamman i klassen !! tack för en trevlig dag ;)sumfu

Anne Sandberg sa...

det sista skulle inte vara med ... ordverifieringen hahahahaaaa

Nipe sa...

Anne: Tja, jag gissar att jag inte ligger lika bra till hos föräldrarna när pojkarna börjar tjata om en cabbe, fniss, men det är väl smällar man får ta :-)

fisken sa...

Vad har du för cab?

Evelina sa...

Vi har en tomt på ca 4000 kvm får du till ett vettigt pris på asfaltering så slå mig en signal över cyberrymden! :)

Nipe sa...

Fisken: En pizzaracer; BMW 320 från 92... Inte hippaste cabben, men dock.
Evelina: jag hör av mig när jag fått in alla offerterna ;-)