lördag 19 mars 2011

Nipes Nostalgi, del 11

Sitter och slötittar på Vh1-programmet "One hit wonders of the 80s". Många nostalgitrippar blir det...
Helt underbart, men samtidigt en lätt smärtande påminnelse om att 80-talet obönhörligt kommer längre och längre bort. De visar klipp på artisterna som de ser ut idag. De som redan på 80-talet var ganska gamla (i alla fall i mina ögon då), de är ju hur gamla som helst idag. Det har jag inga problem med, det säger ju sig självt. Likadant som när man tittar på dokumentärer om kända artister från 60-70talet. De artisterna är ju pensionärer idag och det känns helt ok.
Men de artister från 80-talet som bara var strax äldre än undertecknad, då när de hade sin monster-hit, de ser ju också så gamla ut! Vissa märkta av ett hårt liv, vissa naturligt fräscha och vissa fräscha på konstgjord väg. Oavsett dagsskick, så är de inte unga längre. Aj, den visste var den tog den!
Jag har egentligen inget problem med att jag inser att jag är på väg mot medelåldern, men nånstans tror man ju ändå att man fortfarande är ung. Lite jobbigt det där att inse att man inte kan äta kakan och ändå ha den kvar. Man kan inte bli äldre och förhoppningsvis klokare, utan att man måste betala genom att ge upp sin ungdom.

Hur som helst, tillbaka till 80-talet. Många sköna oförglömlig hits kom till under detta decennium, när jag gick från flicka, via fjortis till nästan flygfärdig. Favoriten är dock från det sista året av 80-talet. En låt som ständigt finns i min mp3-spelare: What I am med Edie Brickell & the new bohemians.
Vilken är Er absoluta favorit från den decenniet?

6 kommentarer:

Mångmamma sa...

Careless Whisper med Wham från -84.
Eller kanske Jackie med Ratata från -83?
Fast ärligt talat har jag nog nostalgifastnat lite i 80-talet överlag. Bättre musik har inte gjorts, varken förr eller senare.

Milla sa...

Minns inte 80-talet, jag är alldeles för ung =D
Fy vad jag ljög nu, hahaha.
Favoritlåt har jag däremot glömt bort och det beror nog på min sanna ålder, nu ljög jag inte.
Ajajaj.
Ha en fin fred, lörd nä söndag.
Kram

LindaLottaPusing sa...

Det märks att sent 80-tal var den tiden vi var som minst tighta. Edie Brickell hade jag ingen aaaaning om vem det var. Jag fick googla (tack 2000-talet!) och när jag hörde låten kände jag igen den direkt! Kanon låt! Den 1:a låt jag tänker på är Wake me up (before you gogo),Wham,för att det finns så mycket minnen kring denna låt. Skolavslut, flyguppvisning, tog bort tandställning.

Anne Sandberg sa...

We are the world .... Nananana är den från det ljuva 80-talet ?? I så fall är den min favvis :)

Nonsensakuten sa...

Who wants to live forever och It's a hard life. Bägge med Queen.

Nipe sa...

Mångmamma: Min syster spelade in ett kasettband med Ratata åt mig en gång, för att fylla ut på slutet la hon in tjutet i början på låten "glad att det är över", 10 ggr ungefär.. :) Håller med dig, jag har också fastnat lite där i 80talet...
Milla: jag var också för ung då, eller hur var det nu ;)
Linda: Wham,,, ja, den skivan satt jag och lyssnade på om och om igen.
Anne: We are the world????!
Nonsensakuten: Queen, hm. Jag fastnade inte för dom förrän Freddie lämnat, tyvärr.