torsdag 28 april 2016

Alltså, vi måste prata lite om det här med fotbollen

Få har väl missat den senaste fotbollsskandalen? Ett knallskott slängdes in framför en fotbollsspelare och i närheten av en av domarna. Fotbollsspelaren fick tokspel som reaktion och slängde in hörnflaggan i publikhavet. Matchen blåstes av och spelades sen inte vidare. Medan man väntade på besked tog en hockeyspelare och sprang in på plan, tog bollen och sköt i mål.

Men hallååå? Var det där dolda kameran eller? När kommer Filip och Fredrik in i bild och skrattar läppen av sig och meddelar att vi i TV-soffan utsatts för ett prank?
Jaha, var det på riktigt, menar ni?
Vojne, vojne.

För det första vill jag bara klargöra att fotboll är inte min sport. Har aldrig varit och kommer nog inte bli. Såna här händelser stärker den tesen.
För det andra... så triggar sånt här beteendevetaren i mig. Vilken oerhört spännande subkultur vi har i fotbollen. Här finns hur mycket gottigt som helst att sätta tänderna i, eller hur?

I en artikel i Aftonbladet där de intervjuar killen som träffades av bitar av hörnflaggan säger han så här:
Du tycker inte man kan försvara reaktionen efter den smällen som föregår allting?
– Nej det tycker jag inte. Är man fotbollsspelare så vet man att det kan hända grejer, att reagera utifrån impuls och kasta in en flagga i ett publikhav där man inte vet vem som står då tycker jag han har sjunkit lägre än den som kastade in knallskottet.

Okej, så vi har alltså kommit till en normalisering av att sånt här händer. Fotbollsspelare borde tycka det är helt normalt med knallskott framför fötterna?
Jag säger inte att det är ok av honom att kasta den, reaktionen är förkastlig (om än lite förstålig), men att som supporter tycka att fotbollsspelare bör förväntas sig våldsamma handlingar från publiken, njae... där kände jag att vi har tappat nåt väsentligt när det gäller sport.

Varför är det i vissa sportkulturer tillåtet med läktarvåld, våld mot spelare och domare, medan det i andra  känns som nåt helt absurt? Vi kan ta min sport, orienteringen, som exempel. I helgen går en stafett i Eksjö. Det är många lag som slåss om segern och klubbarna har länge varit konkurrenter med varandra. Det finns många som är trogna sina klubbar i vått och torrt. Det finns såklart också löpare som bytt klubb, ibland till värsta konkurrenten. Så visst vore det helt normal och nåt man borde kunna förvänta sig, att när nya löparen i lag A kommer i mål och ska stämpla ut, ja då kommer en H60-gubbe från lag B fram och slänger in ett knallskott som landar mellan löpare och sekretariatet? Eller att hela lag Bs löpare och anhöriga står i målfållan och skriker både "Judas" och "fitta" efter honom? För att inte tala om innan och efter stafetten, när alla orienterarna möts på ängen utanför arenan och slåss lite granna? Det är ju ändå en sport som engagerar oss och vi älskar ju bara vårt klubblag?
Visst låter det tramsigt? Japp. Tramsigt är ordet.
Vi kan ta en annan sport, varför inte golf? Så fint det är när hela Augusta National lyses upp av bengaler och publiken skanderar "domarjävel"... Nä, just det - ain't gonna happen.

Sen till sist: när ska det bli nåt av de där krafttagen man utlovar efter varje skandalmatch? Varje gång blir det stora rubriker och det skäms och det ojas och det förfasas och det lovas handlingsplaner och fan och hans moster, men än har vi inte sett några åtgärder? När kommer någon instans inom fotbollsvärlden att våga ta i problemet?

Update: Glömde ju alldeles bort att kommentera hockyspelaren som sprang in och lekte fotbollsspelare... men nej, det är ju bara så korkat gjort så jag orkar inte med det. Väx upp.

2 kommentarer:

Lina sa...

Haha, jag tycker exakt som du. Snacka om kulturskillnad!
Brorsan är polis i Falun. Jag frågade honom nyss om hur dom mobiliserar inför Tiomila, med 10 000-tals orienteringshuliganer på plats i stan. Den blicken jag fick…
Men allvarligt. Jag fattar att man kan tycka att det är kul att kolla på fotboll och heja på sitt lag, men var kommer allt hat ifrån? Varför se till att en match blir avbruten (så att ens lag blir av med poäng) och sabba för den stora majoritet (vill jag ändå tro) som bara vill se en bra match? Det här övergår mitt förstånd.

Den gamle i skogen. sa...

Helt otroligt att detta bara fortsätter och att inget görs.