onsdag 20 april 2016

Tänk på vilodagen så du helgar den

Är ju ledig på onsdagar numera. Det kan var ett av de bästa valen jag gjort i mitt yrkesliv, faktiskt.
Just att vara hemma mitt i veckan, så smutt!
Jag har två saker som alltid är bokade på denna dagen: lunch med bästa M och sen ett gruppträningspass på bästa gymmet. I övrigt är det fri lek på schemat.
Problemet är att jag tenderar att lägga in så mycket på att "att göra-listan" att jag blir helt förlamad och bara fastnar i soffan. Jag tar varken tag i de där sakerna, eller struntar i dem och istället typ yogar, eller går en runda i skogen - som jag definitivt hade behövt.

Idag bestämde jag mig redan i sängen: idag ska jag först prioritera att bara vara, och sen få lite gjort.
Så jag drog på mig lite kläder och gick sen sonika ut genom dörren. En promenad ner till ån skulle väl kunna funka tänkte jag. En halvtimme bara promenera och sen äta frukost och efter det fixa lite på den där listan.


Hm, det var så skönt i solen, att jag lät bli att tänka på tiden. Den lilla promenaden blev längre och längre och till slut över timmen lång. Helt avslappnad i sinnet när jag väl kom hem. Resten av förmiddagen kunde jag med lugnt sinne beta av flera punkter på listan. Ett genidrag helt enkelt att prioritera upp den mentala vilan.

2 kommentarer:

Kari sa...

Fri lek är underskattat. Jag lyckades fixa ledigt (genom att säga upp mig) sex månader innan jag flyttade till Bryssel och gick mest hemma och skrotade. Det är det bästa jag gjort i hela mitt liv - jag sov när jag var trött, åt när jag var hungrig och lekte fritt resten av tiden. Det går inte att uttrycka i ord hur skönt det var.

Nipe sa...

Fri lek FTW!