måndag 15 mars 2010

Nipes Nostalgi del 2


Jag gillar IKEA. Kanske inte så konstigt egentligen, jag är uppvuxen i byn bredvid Kamprads barndomshem. Att åka till IKEA var då som barn ungefär som det är att idag som vuxen att åka till Maxi. Inte alltför ovanligt med andra ord.

För mig är varuhuset i Älmhult Moderskeppet med stort M. Du skall inga andra varuhus hava jämte Älmhult. Den byggnaden har en själ. Utan överdrift kan man lugnt påstå att i det huset kan man höra historiens vingslag slå. Många ombyggnader och omändringar har skett genom åren. Jag kommer ihåg hur där såg ut när jag var barn, när jag var tonåring, när jag flyttade hemifrån och förra året. Än idag har jag inte riktigt förlikat mig med att man ska svänga höger när man kommer ner för rampen, det sitter i ryggmärgen att svänga vänster in på lampavdelningen.

Många andra IKEA-varuhus i Sverige (och i Polen) har jag varit och handlat i, men inget går upp mot Älmhult, även om det är trångt och opraktiskt ur logistisk synvinkel. Det är den där själen som fattas på de andra varuhusen.

Vilket IKEA är din favorit och hur många Billy har du hemma?
(Jag har två)
(Bilden är varken tagen i Älmhult eller i förra veckan. Jag gissar på Västerås, på 70-talet?)

12 kommentarer:

Anonym sa...

Ikea Kungens Kurva!! Helt klart bäst med sin runda byggnad där man kunde springa ner ett halvplan.
Inte nu kanske men då när det begav sig. Idag är det nästan för stort.
Billy: två höga + en i kartong
8 låga och två låga hörndelar plus två dörrar till låga i org kartong sen två år tillbaka.
Ek och björk dessutom.
Snart läge att lära sig hur Blocket funkar, får fråga min vän som är proffs på detta ;-)

Nipe sa...

Kära anonym: Du ska fråga din väns make, DÄR har du proffset! ;-)
Kungens kurva har jag faktiskt bara varit på en enda gång, präktigt gravid. Too much walking... Men god tvåa på min lista.

Nilam sa...

Vara Anonym funkar visst jätte bra! Kan vara bra att veta framöver.... =)
Glömde namnge mig men det spelar visst ingen roll.

milla sa...

Hmmm, Linköping förståss, skulle kunna varit det på bilden. För när det slogs upp på åkern(70-talet) utanför min barndoms bostadsområde så var där bara åkermark! Har själ á la Kamprad tycker jag nu, efter att ha läst boken om Herr K. Men av ren IKEA-löv skulle en tripp till moderskeppet vara kul.
Kram Milla

♥ Carina ♥ sa...

Två låga + en låg hörndel.
Jag har faktiskt bara varit på ett IKEA (Sundsvall)fast flera gånger, haha

Katti sa...

Barkarby är det som ligger närmast mig. Eller det är lika långt till Kungens kurva, men det varuhuset gillar jag inte alls. Fööör stort och svårt att hitta. Barkarby är mer lagom. Billys, nä, det har jag inte en enda faktiskt. Men mycket annat :-)

Nipe sa...

Milla:Du kan ha rätt, det kan vara Linköping, vi får avvakta tills foto-ansvarig kommenterar... Moderskeppet ska tydligen överges för ett nybyggt inom några år,så skynda skynda...!
carina: Ni som bor norr Mälaren är ursäktade om ni bara varit på ett ;-)
Katti: Barkaby har jag ju också varit på, men mest som sidekick till outleten...

Nonsensakuten sa...

Älmhult är charmigt. Vi har tre Billy här hemma.

Mångmamma sa...

Oj, svårt att välja!
Som barn var det Älmhult eller Kungens kurva som gällde.
I vuxen ålder har det handlats en del i Barkaby, Linköping och i Kalmar.
Linköping är nog det jag gillat bäst.

Vi har faktiskt ingen Billy hemma.
Är uppvuxen med dem och föredrar loppisfynd numera!

Nipe sa...

Nonsensakuten: Charmigt är väl bara förnamnet va?
Mångmamma: Har aldrig varit på Linköping, hrm, måste nog svänga inom där nån gång på vägen förbi...

Fisken sa...

Favorit? IKEA? Ha, ha, ha!!!
Nej men jag har varit på IKEA i Örebro, Barkarby, Uppsala, Västerås, KÖPING (innan det flyttade till Västerås), Örebro,och Göteborg. Dessutom har jag varit på IKEAs centrallager i Jönköping och i Älmhult.

Nipe sa...

f-n fisken, du är ju ett tvättäkta IKEA-proffs. Dessutom har du ju varit i Örebro TVÅ ggr ;-) Men centrallagret impar på mig!