fredag 26 mars 2010

Nipes Nostalgi del 3


Förra helgen drack jag öl. Jag gör inte det så ofta nuförtiden. Vet inte varför, det har bara blivit så. Lite märkligt, för varje gång det händer inser jag hur gott det är.
Den här gången var inget undantag, första klunken gav mig den där härlig känslan man ser i reklamen: "Worth waiting for".
Men den här gången gav klunken mig nåt mer: en nostalgitripp rakt tillbaka till studentåren.
Herrej-vlar, för nån sekund bara var jag tillbaka på Mjödner i Växjö, iklädd skitig rosa overall besudlad med tygmärken och kapsylöppnare.

Mjödner, Mjödner, Mjödner. Vilket ställe. En rivningskåk bredvid fängelset som studenterna hade som pub. Skamfilat och på övertid, men vilket underbart ställe! På markplan fanns en bar och en garderob med hångelmöjligheter bakom tonvis med jackor. En trappa upp fanns toa som knappt höll ihop längre. Men det var i källaren de flesta var. En liten smal trappa ledde ner till ett dansgolv, en bar och några smårum. DJ:n spelade House of Love med East 17 och Mr Vain med Culture Beat. Folk blev ihop och gjorde slut i den där källaren. Folk blev för fulla och tappade linser i den där källaren. Folk pratade, hånglade och drack öl på träbänkarna. Golvet skulle man noga akta sig för, hur full man än var. Satte man sig på golvet, ja då kunde inget Via Color i världen rädda kläderna.
Dagen efter kunde ingen återställare i världen rädda skallen.

Så många minnen förknippat med det stället. Ganska luddiga minnen ibland dock. Tur att man inte är student längre, det var en kul period i livet, men...

Vilka minnesbilder får ni av öl?

(på bilden en ung Nipe på Vikingafest. Snygga brillor va?)

8 kommentarer:

milla sa...

Burp, mina minneschbilder är lite,hick, luddiga;))
Härligt med studentliv...något jag "sluppit" att uppleva:(
Men öl är gott:))
Kram Milla

Evelina sa...

Ha ha ha dagens skratt, tack! :)

Agneta sa...

Hahahaha! Vilken skön bild! Men vad har den gröna kepsen med vikingar att göra?

Unknown sa...

Ha ha! Jodå, studentpubar är livsfarliga. Men jag gillar fortfarande öl :)

Nonsensakuten sa...

Jodå. 1993 var fina grejer.
Fast man kan faktiskt dricka öl utan att ha på sig en fånig overall med påsydda traslappar.
Ville bara ha det sagt.
Själv får jag pubminnen från Kristianstad - Skänken hette ett ställe med oerhört stort utbud. Bara att fråga efter land - typ "Tjeckien" så hade man 23 sorter att välja på. Så skall det vara. Hatar pubar som bara har tre pumpar, samtliga ägda av Pripps.

Nipe sa...

Milla: Ja, öl är ju gott!:-)
Evelina: Vassego!
agneta: Ja, det undrar jag också! Först trodde jag att det bara var jag som hade det av nån konstig anledning, men sen hittade jag en annan bild i samma serie med en kille som hade typ tjugo st fastsatta i midjan??? Kommer inte ihåg,hrm ;-)
Mialena: Nä, det var ju tur att man kom ut ur den perioden så redigt som man gjorde...
Mattias: 1993 är huvudet på spiken, bilden är från feb/mars 1993... JA, du har alldeles rätt, man kan dricka öl utan en sån där fånig overall. Praktiskt ur tvättsynpunkt, men annars ganska så hrm studentikost :-) Länge låg våra i en minneslåda i förrådet, numera förpassade till soptippen. 23 ölsorter lät ju hur bra som helst, på Mjödner var det nog mer 3 pumpar från Pripps. Även jag har pluggat i Kristianstad, i tre veckor 1991...

JoSe sa...

Jo nog är det studentlivet i början av 90-talet som kommer till minnet med ordet öl. Det var inte bara Mjödner som hade den där schabbiga stilen.
Studentpuben i Halmstad hade också den där rustika, charmiga, slitna stilen. Man kan också kalla det "själ". Var 10 år senare(då jag åter läste i Hstd) på den nybyggda STORA studentpuben. Kändes inte alls så mysigt som förr.
Stor kram

Nipe sa...

JoSe: På festen på bilden var även du med, kommer du ihåg? Har en bild där vi pussas, det är nog lite senare på kvällen, haha ;-)
Mjödner stängdes ju sen till förmån för en nybyggd stor opersonlig pub på Campus, när jag sen läste 2004, kallades den "nya" puben för den gamla slitna. Herrej-vlar vad gammal jag kände mig då!