fredag 1 maj 2015

Sliter mitt hår

Lägger banor inför måndagens ungdomsträning. Det ska vara provtävling, dvs en träning som efterliknar en riktig tävling så mycket som möjligt.
Då behöver man lite extra lull-lull på kartorna som nordpilar, föreningslogotype osv. Just nordpilarna kan se lite olika ut: antingen en liten pil i ena hörnan, småpilar på varje stödlinje eller ett fett rött streck i överkant på kartan.
Jag letar och letar i OCAD, men inte fasen hittar jag! Jag har en liten hemmasnickrad manual som en snäll person i klubben gjorde en gång i tiden. I helt fel version av programmet, men förvånansvärt mycket stämmer fortfarande. Däremot finns ju inte några instruktioner just för hur man får in loggor, pilar och annat på banan.
Till slut mailar jag han som ska ha kartorna. Inget svar. Ringer till min svåger men han vet inte heller hur man gör. Ringer till ytterligare en i klubben som kan det här med kartor på sin högra hand. Han svarar, mitt i en hunduställning, att det inte går att göra i den versionen jag har. Eftersom programmet är en dyr historia är vi några i klubben som enbart har banläggningsdelen, med andra ord kan vi inte redigera kartor, utan bara lägga på banor.
Jahapp.
Han försöker dock hjälpa mig att fuska in en fett rött streck, men det misslyckas.
Nu återstår det att ta mina filer och åka till nån som har en komplett version av programmet.
Sa jag att jag givetvis är ute i sista stund också? Jo, men självklart.
Hade jag börjat på detta för några veckor sen, hade jag inte haft panik nu.
Själv göra, själv ha.

Endera dagen ska jag ta mitt yrkesliv och applicera det på min hobby och skriva en ny manual för detta.
Ta några kunniga personer i örat och tvinga dom att lära mig allt de kan, så vi kan få ner sånt här på papper.
En annan dag. Nu ska jag först rädda mitt eget prokrastinerande skinn.

Inga kommentarer: