torsdag 16 mars 2017

Listigt

I brist på inspiration letade jag runt lite och hittade den här listiga bloggen och därifrån norpade jag följande lista om jobb.

1. Vad ville du bli när du var liten?
Tja, jag ville jobba på min mammas jobb. Hon jobbade som ingenjör på en firma som gör packmaskiner. Där jobbar jag inte, men jag sommarjobbade  i alla fall där två somrar under gymnasiet.

2. Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
De tidiga tonåren hade jag nog inte så mycket planer på framtiden, eller så har jag glömt dom. Var nog inte så medveten då? Nån nära släkting som läser här kanske kommer ihåg nåt?
Under sena tonåren trodde jag att jag skulle bli Byggingenjör. Det blev jag (tyvärr) inte. Jag gick ut gymnasiet 1991 och just byggbranschen gick förskräckligt dåligt då, så jag la ner de planerna. Det ångrar jag nu (ibland).

3. Vilka var dina bästa / sämsta ämnen i skolan?
Om vi ser till högstadiet/gymnasiet så var min bästa ämnen geografi, teknologi och franska. Sämsta ämnen var historia och kemi. Sen var jag verkligen inte bra på ellära heller. Det har nog egentligen mer att göra med att vi hade strejk i tre veckor på gymnasiet, precis när vi skulle gå igenom växelström. När strejken var över var vissa lärare väldigt besvikna och ville inte alls ta igen det vi missat utan beordrade oss att läsa in allt i efterhand. Det gjorde inte den här skoltrötta flickan och sen dess fattade jag typ bara så mycket som behövdes för att klara godkänt på proven. I övrigt är jag rätt trög på ellära. Nu är jag dessutom gift med en väldigt el-intresserad elingenjör, så jag behöver ju inte lära mig heller.

4. Vad gjorde du efter gymnasiet?
Jag började läsa på ett starkt nischat högskoleprogram inom ingenjörsämnena, men ångrade mig efter tre veckor. Bodde hemma några månader och insåg att det inte fanns några jobb. Hade praktik på en förskola två månader och började sen plugga Media och Kommunikation på högskolan.

5. Vilket var ditt allra första jobb?
Allra första sommarjobb var 1988 när jag och min bästis plockade jordgubbar på Öland i tre veckor. Mitt första riktiga jobb var som teknikinformatör på en firma som göra maskiner som skär med vatten.

6. Vad har du haft mer för yrken?
Teknikinformatör, projektledare och offertingenjör.

7. Vad går ditt nuvarande jobb ut på?
Jag är konsult och skriver tekniska manualer. Just nu i den marina branschen. Jag har genom åren skrivit manualer till många olika maskiner och grejer: Vattenskärningsmaskiner, maskiner som tillverkar chips, ångpannor, datasystem, plastsprutningsmaskiner, fallskydd mm.

8. Vilka är dina starka / svaga sidor på ditt jobb?
Jag är bra på att strukturera och se mönster i saker. Jobbar en hel del med att analysera information och ställa det mot krav på användarvänlighet, underhållsvänlighet mm. Är också bra på många olika text och bildbehandlingssystem.
De svaga sidorna är att jag gärna tar de lätta uppgifterna först, hrm, skjuter nog lätt på de jobbiga så de till slut blir ännu jobbigare. Nån som känner igen sig?

9. Nämn något som du är extra stolt över att ha gjort i ditt jobb?
Öh? Har nog aldrig funderat över det, tyvärr. Det är lätt att fastna i "fasen, vi skulle gjort så här istället". Här fick jag mig en tankeställare! Jag borde nog reflektera lite över mitt arbete och klura på vad jag har gjort bra genom åren. Jag får återkomma med detta i ett eget inlägg känner jag.

10. Vad skulle du vilja jobba med om du inte hade det yrke du har i dagsläget?
Jag skulle vilja jobba med krisinformation, krisberedskap, riskanalyser  och sånt. Kartor skulle jag också kunna tänkte mig att jobba med. Sen skulle jag vilja jobba med att rensa och strukturera hemma hos folk.

11. Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
Telefonförsäljare.

12. Vad gör du om fem år?
Vet inte? Kanske har tagit tag i det där med krisinformationen?

Inga kommentarer: