onsdag 22 mars 2017

Påfyllnad

Ledig onsdag idag. Egentligen borde jag kanske jobbat idag, vi har galet mycket att göra fram till sommaren. Men nej, jag tyade faktiskt inte. Jag kände att jag verkligen behövde en dag off denna veckan och jag jobbade halva onsdagen förra veckan så jag hade inte så dåligt samvete heller.  För att förklara det hela lite: jag jobbar 75% men är flexibel och  jobbar mer vid behov.

Startade dagen med att vakna lite i min egen takt. Körde sen och hämtade upp min syster och sen körde vi ut till havet. Där gick vi inte bara en promenad utan två. Efter den första körde vi till en annan vik och spanade lite på hus och natur. Solen sken från en blå himmel och herrejeflar vad fint det är på sina ställen!



Sen tog vi lunch med M och det var som vanligt mycket trevligt.

Körde hem syster och där fastnade vi i bilen och pratade länge. Flera timmars ostört ventilerande, det var behövligt.

Väl hemma tog jag tag i en surdeg på altanen. Alla ytterkrukor från sommarens blommor har stått där ute i väntan på att jag skulle orka ta  i dom i förrådet och tvätta av dom  inför kommande säsong. Men ni som har hus och många projekt, ni vet hur det blir... Först leta fram arbetshandskarna. Gå och leta upp skottkärran. Den första var full med sten sen försäkringsbolaget grävde upp mellan husen för att byta en elkabel. Den andra (den gamla som ska slängas) den var full med löv och vatten och det var punka på däcket. Den tredje (den nya, ja jag vet att vi verkar samla på skottkärror), den var full med sand och vatten (samma orsak som ovan).
Ah, meh - ORKA! 
Hälla av vattnet. Hämta en spade och en plasttunna och skyffla över sanden. Sen koppla in vattenslangen och leta fram munstycket till slangen, som låg gömd under löven. Spola rent skottkärran.
Gå till altanen och lasta på krukor, lite verktyg och annat som inte ska ligga på altanen. Sortera in verktygen i förrådet och sen tvätta krukorna. Ställa in krukorna i förrådet. Hämta barnen och be dom hjälpa mig lyfta en stor kartong med en uppsamlingskärra till åkgräsklipparen, som nån inte orkat lyfta över till garaget. Så Silverräven, om du läser detta borta i utriket: nu har du inga ursäkter kvar, montera ihop skrället och börja samla upp löven!
Sen hämta spann och trasa och ge mig på bordet som var rejält smutsigt. Jag hade ställt en amaryllis där och när den vissnade, la sig blomman på bordet och liksom torkade in där.
Till sist gjorde jag misstaget att ge mig på att pumpa upp en gymboll med hjälp av kompressorn. Åter igen ett meddelande till Silverräven: Tur för dig att du är på andra sidan Atlanten, som vanligt var din fru inte helt mentalt stabil under detta tilltag, dessutom var det ju så att du lovade mig att pumpa bollen för rätt länge sen. Men nu är det gjort och jag är lugn igen ;)

När jag var färdig, både bildligt och bokstavligen, kom belöningen. Skruttafis hade bakat kladdkaka och vi satte på infravärmen på altanen och tände lite ljus.
Så summasummarum: Helt rätt prioriterat att vara hemma idag.

1 kommentar:

Jag själv sa...

Hörru Silverräven, det funkar VISST att kommentera! SBS, I presume ;)