tisdag 14 januari 2014

Inte dumt

Tillbringade söndagen uppe i kommunens friluftsområde. Det är en gammal stor gård (herrgård kanske till om med) som kommunen numera äger. Vi i orienteringsklubben driver själva gården som består av:
Det stora huset med konferenslokaler, klubblokaler, fik storkök
Två annex med boende
Omklädningsrum med bastu
Kanotuthyrning
Stor lada med skidbod
Ett antal bodar för verktyg och maskiner för konstsnö och elljus
Ett mycket stort spårsystem för både löpning och skidor, varav flera km konstsnö.

Inte illa alls, att ha detta inom en mils avstånd från huset. När jag tränade inför Vasaloppet 2001 var jag däruppe var och varannan dag kändes det som. Nu, rejält insyltad i orienteringsverksamheten - är min besöksfrekvens ungefär detsamma.

I söndags, var jag dock bara där i ren rekreation. Vi gick tipspromenaden först och försökte svara på kluriga frågor som ditten och datten. Ingen fågelfråga denna veckan i alla fall, det var jag tacksam för.
Efter satte vi oss i fiket och åt macka och drack te. Satte oss i rummet med den stora TVn, som visade slalom. Där blev vi sittandes i evigheter och bara njöt av en ledig dag.

Inte dumt alls.

Konstsnö i Blekinge kanske ni tänker nu, är inte det lite märkligt? Tja, men faktum är att denna gården ligger i ett lokalt köldhål. Är det runt nollan nere vid kusten, ja då kan det vara minus 8 uppe vid spåren. Så blir det bara kallt nog att spruta snö, kan spåren hålla väldigt länge sen.

Inga kommentarer: