måndag 16 februari 2009

Badmonstret recenserar lite

Ni som känner mig väl, ni vet min förkärlek för sånt här. Ni andra, ni kan läsa på här.
En av huvudattraktionerna under vår helgtripp till Halmstad var Sannarpsbadet. Ett trevligt litet ställe. Inte alls i klass med varken Lalandia eller Gustavsviksbadet i Örebro, nej inte alls.
Men helt klart ett av de bättre inomhusbaden i södra Sverige.
Priset helt överkomligt. Standarden har jag absolut inget att klaga på, det är inte så gammalt. Fräscha toaletter och omklädningsrum.
Det finns en stor äventyrspool med varierande djup, bubbelpool och en strömvirvel. Just strömvirveln var sexåringens favorit. Jag ljuger inte om jag påstår att vi nog drog en 50 varv i den igår. Bra fart genom hela varvet. Fräck känsla att ställa sig och jogga i den. Man formligen flöt fram (hahaha). Synd bara att vi inte var ensamma om att tycka den var rolig.
Enda negativa att säga om äventyrspoolen är att det är strömt i stort sett överallt. Även i trappan ner som är precis bredvid den grundaste delen, tänkt för småknattar. Konstaterade att om Pillerill hade varit med, så hade han inte klarat gå i den strömmen utan åkt ut i poolen.
Det finns tre vattenrutschar. En klassisk lång bana. För de flesta helt okej, för mig med alldeles för höga krav är den lite mesig. Men man kan släppa sitt barn i den utan att vara rädd.
Den andra vattenrutchen är som en bred vanlig rutschkana, rakt ner i vattnet. Trevlig om man vill åka tillsammans. Man kan göra snygga dykningar ner i vattnet om man åker på mage med huuvdet först. Man kan, sa jag. Inte jag då alltså, det såg nog mer ut som en späckhuggare på glid..
Den tredje och sista vattenrutschen är en blandning av en vildfors och en klassisk kana. Lite bredare, lite vildare. Det är bra fart i denna, måste sägas. Skruttafis åkte ner och konstaterade:
-Mamma, den var häftig, svängarna går ju liksom upp på sidan.
Jag kan bara hålla med. Med huvudet före blir den bara bättre.
I samma rum som den stora äventyrspoolen finns en djup bassäng med en enmeterssvikt och en tremeters. Maken och Skruttafis hoppade, jag nöjde mig med att vara vaktande hönsmamma i vattnet.
I angränsande rum finns en vanlig 25-metersbassäng och en rehabbassäng med varmare vatten och leksaker.
Fiket är som brukligt på såna här ställen inte så bra, bara onyttigheter på menyn. Men kaffe med påtår fick man för en trevlig summa. Siaglass är också gott. Lite bord och stolar där man kan spisa medhavd mat finns, med utsikt över poolen.
Har man vägarna förbi Halmstad och är sugen på att bada, sväng in vetja! Man behöver inte ens ha barn med sig, det funkar finfint som söndagsutflykt för alla med barnasinnet kvar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har varit där när vi bodde längre söder över, än normalt menar jag =)
Men jag tillbringade nog mest tid i den varma delen. Men håller med om att det är fräscht. Åk ALDRIG till Kalmars sk äventyrsbad.

Bonanza sa...

Detta bygget kanske är nåt för familjen och speciellt mamman när det gäller framtida semesterplaner? http://www.webbkameror.se/byggkameror/experium/experium_1_640.php

Bonanza sa...

Hrm det blev inte så bra... du får klippa och klistra lite för hela länken kom inte med. :S
Den ska sluta på /experium/experium_1_640.php

Nipe sa...

Bonanza: Aha, tackar tackar! Det är ju bara synd att jag inte gillar Lindvallen direkt. Men man kan ju offra sig! Och hej förresten, vad kul att du har hittat hit till min lilla plats i etern!