tisdag 23 juni 2015

En träningsform jag älskar

Eftersom jag är en nyfiken typ, älskar jag träning där jag samtidigt ser nåt nytt.
Att upptäcka nya stigar, skaffa sig en överblick över ett nytt område eller bara testa en runda från andra hållet...
När vi är på semester älskar jag att cykla omkring och inventera alla stigar och grusvägar. Jag gillar överblick. Nån psykoterapeut skulle säkert förknippa detta med nåt slags kontrollbehov och det stämmer säkert, men det är nog minst lika mycket förknippat med nyfikenheten. Tänk att vara på ett ställe och inte se sig omkring? Man kan ju missa hur många fina ställen som helst!

Det är förmodligen en av anledningarna till att jag älskar orientering.
Själva definitionen av sporten orientering är att hitta sin väg i obekant mark. Det har onekligen berikat mitt liv! Vi har sett så många härliga platser sen vi började för några år sen. Inte bara fin skog, utan alla andra ställen som det för med sig. Campingplatser, utflyktsmål, kulturmärken, restauranger - ja allt som man stöter på längs våra orienteringsresor.

Ikväll var vi ca en mil hemifrån och provsprang orienteringsbanor inför en tävling klubben anordnar i augusti. Där i närheten sprang jag en nattorientering för två och ett halvt år sen, men då var det snö.
Idag var det regn och grönt. Ett rikt stignät som gav löften om fina löpar- och cykelutflykter. Minsann såg det ut att kunna vara en hel del svamp här i höst.
En timme ute i okänd mark, helt underbart!

Inga kommentarer: