måndag 16 mars 2015

Tvärnit

Har varit utomsocknes några dagar och i huvudet smitt planer för denna veckan.
Oj, vad idéer som poppat upp. Det har varit allt mellan himmel och jord. Allt från konkreta korta uppgifter som måste göras (typ hämta ut ett bokpaket) till de där mer abstrakta, flummiga sakerna som att göra en plan över hur klädlådorna i klädkammaren ska konstrueras.
Idag var listan liksom fylld till brädden.
Tvätta (den eviga uppgiften)
Diska (lika evig den)
Rensa i det överfulla skafferiet
Rensa i Dropboxen
Köpa vårblommor
Köpa en fin lampsladd till mitt jordglobsprojekt (mer om det senare)
Rolla av några möbler som är svartluddiga efter Sigge
Packa upp (ah meh, ooooorka)
Börja läsa på min kurs på Moderskeppet
Beställa programvarorna
Sy de där kuddarna jag köpte tyg till i julas
Ta en fika med bästa barnen
Sortera upp alla pysselprylar
Fundera över layouten gästrummet/kontoret som ska renoveras
Måla listerna i badrummet som väl borde målats för snart 4 år sen
Foga det där kaklet som jag satte tidigt i höstas
Gosa med bästa barnen
Gå en lång promenad direkt på morgonen
Ringa kommunen om vårt bekymmer med trafik på gatan
Ringa kommunen och lite nyfiket fråga om vad fasen de håller på med på allmänningen bredvid oss.

Ja, ni ser ju själva. Listan bara för i dag är ju så dignande att det är dömt att misslyckas.
Inte ens om jag prioriterat upp tre av sakerna hade jag lyckats.
Nu blev det istället en tvärnit.
Soffan drog ner mig lagom till frukosten. TVn stod där lockande och trollband mig med nåt program jag helt plötsligt var tvungen att kolla på.

I morgon blir det bara en sak på listan: prioritera på listan! Helt klart är det felet jag gör (varje måndag). Jag listar allt jag vill och sen paralyseras jag av allt och klarar inte hitta 1-3 punkter på listan att fokusera på.

2 kommentarer:

Lina sa...

Jag brukar också skriva listor, mest för att komma ihåg men för att det känns bra att få stryka grejer också. Börjar därför alltid med "skriv lista", då får man i alla fall stryka en grej :)

Nipe sa...

Lina: Hahaha, att jag inte tänkt på det tidigare att börja med "skriv lista" :)