lördag 3 januari 2009

Barndom


Den här bilden är så typisk för min barndom.

70-tal i sitt esse.

En barfotamamma med långa flätor som spelar fiol.
Ute.
På en pall.
I bakgrunden jag och syrran som leker.
Folkvagnsbuss.
Handmålad.
Lila.
Ljuslila.

Ni fattar va?
Vilket unikum man är, som blev så här redig i alla fall?!

Nädå, nu ska vi inte vara såna. Inte alls. Jag har bara bra minnen av den delen av min barndom. Jag vårdar minnet av livet med BonnOllesAllmogeKapell, Tassemarkernas Spelmän och spelmansstämmor väldigt ömt i mitt hjärta.

11 kommentarer:

Anonym sa...

tackar tackar... ja efter dubbel "kronisk" benhinneinflamation eller compartment så får man väl vara glad bara av att ta sig runt :)
Alltid rätt tid o snöra på sig skorna, ju fortare man gör det ju bättre lär man må under loppet, till o med njuta kanske?

Mamily sa...

Men folkdans då, var tog det kapitlet vägen?

Nipe sa...

Tja, folkdans var liksom aldrig riktigt självvalt. Det kom på köpet med att vara kunnig på att spela fiol. Som när man köper två tvättmedel och får med ett sköljmedel på köpet. Inget jag valt själv, men får man det så varför inte. Så folkdans för mig var nåt andra gjorde i periferin - inte vi.

Katinka sa...

Min barndom på 70-talet liknar lite din, fast det var inga musikinstrument med i bilden. Flätor och pallar förekom dock flitigt.

Nipe sa...

Katinka: Handmålade trätofflor och hemmavirkade ponchos också?!

Anonym sa...

Jajamensan, alltför mycket även av den varan! Snyggt var det.

Anonym sa...

Vadå 70-tal i sitt esse? Kan tala om att fiol och pall använs fortfarande och barfota är lagom varmt. Vad beträffar bussen så var den förstås lila och handmålad men inte en endaste liten flower fanns det. Inköptes f.ö. av rent praktiska skäl, som för flytt Västmanland - Småland och för att bara kunna åka och köpa hem en frysbox t.ex. Tror förresten att jag ska börja med flätor igen.

Nipe sa...

Lilla mamman är på hugget som vanligt,underbart haha!
Nu var det ju faktiskt så att jag menade 70talet i stort, det var inte jag som nämnde några flower eller hur!
Å folkabussen kommer jag ju knappt ihåg kan jag erkänna eftersom jag var så liten. Men låg inte det lite i tiden då, att köpa nåt enkom för att det var så himskans praktiskt?
Å du var väldigt fin i flätor mamma lilla!puss

Anonym sa...

Jo och puss tebakes

Anonym sa...

Vilka underbara bilder från din barndom! Tack för att du delar med dig!

Nipe sa...

Det är jag som ska tacka pappa, att han tog alla dessa bilder!

Och jättetack till dig för de fina orden!

Det kommer mera...